Oktober 2015
-
Punktlighet i ryggmargen
Flytoget følger opp hver eneste forsinkelse. Målet er at 97 prosent av togene er i rute.
-
Ved et tidsskille
– Vi er ved et tidsskille i måten å bygge tunneler for jernbane, hevder Øyvind Dammyr. Ingeniørgeologen er overbevist om at TBM kan bli foretrukket i flere norske jernbaneprosjekter.
-
Åpner ny godskorridor
Fra ruteomleggingen i desember knyttes Norge til et nettverk av godskorridorer.
-
Ny tid for gods
Jernbaneverket lanserer en ny godsstrategi med både kortsiktige og langsiktige tiltak. En distributør åpner for å øke togtransporten med 50 prosent.
-
Fra olje til bane
Ragnhild Øian (48) var daglig leder i et datafirma som ble rammet av at olje- og gassnæringen bråbremset. Nå er hun i full gang med å utdanne seg som trafikkstyrer, og satser alt på en ny karriere innen jernbanesystemet.
-
Statsbudsjettet: Kutter etterslepet med en halv milliard
Med dette fornyelsesbudsjettet vil det estimerte vedlikeholdsetterslepet på 18 milliarder kroner reduseres med vel 550 millioner kroner i 2016, opplyser infrastrukturdirektør Gorm Frimannslund.
-
Rydder for en bedre jernbane
Signalmontor Thomas Bråten og mekaniker Rune Aarlid legger fastnøkler, tenger og spesialverktøy ut over gårdsplassen. De er med på å lage en ny standard for hvordan verktøy og deler skal systematiseres, i den ene hensikt å skape en enda bedre jernbane.
-
Vi endrer jernbanen nå
Jernbaneverket gjennomgår i disse dager historiske endringer som griper direkte inn i hverdagen til 2450 ansatte i infrastrukturdivisjonen.