Bildefortellingen
-
På godt og vondt
Snart åpnes en ny togtunnel gjennom Holmestrand. Det betyr slutten for en vakker togreise helt nede ved vannet og starten på en ny tid for byen.
-
Spektakulært
Rallarvegen lokkar stendig fleire syklistar til fjells.
-
Forvandlingen
Det pågår en apokalyptisk forvandling der nede i dypet, 100 meter under idylliske Grønliåsen midt mellom Ski og Oslo S.
-
Rekordåret
Oppgraderingen av dagens jernbane slår i år alle rekorder. Det gir om lag 4200 årsverk i det private entreprenørmarkedet.
-
Lys i tunnelen
Å kjøre tog på Bergensbanen kan by på mange slags overraskelser. Vi ble med en lokfører.
-
Splitter tunnel
For å kunne passere veianlegg og oljelagre inne i Ekebergåsen i Oslo benyttes den skånsomme drivemetoden «drill & split».
-
Norgeshistorie i HARD ROCK
Et monster av en tunnelboremaskin (TBM) klargjøres for et historisk prosjekt i norsk jernbanehistorie. Den 150 meter lange maskinen skal måle krefter med ekte norsk Hard Rock; gneis og granitt. Om seks uker begynner «chips»-produksjonen i Ulriken.
-
Spagetti av stål
Ikke siden midten på 1990-tallet har det vært et travlere år for kvartetten på skinnetoget
-
Høye fjell - dype daler
Jernbanebygging trosser norsk naturs grenser ...
-
Barsk vinter i vest
Europas mest værharde jernbane er i ferd med å legge en tøff vinter bak seg – med to til tre ganger mer snø enn normalt. De skinnegående snøfreserne som brukes på Bergensbanen, kan neppe parkeres før 17. mai.