Sommertoget 8. juli: Dombås-Åndalsnes

Lørdag 8. juli besøker Sommertoget Raumabanen, og ferden går fra Dombås til Åndalsnes. Her er mer om dagens strekning.

Denne artikkelen er eldre enn ett år.

Sommertoget har sin planlagte avgang fra Dombås klokken 11:05, og på veien stopper toget kort på Bjorli og ved Trollveggen. Toget ankommer Åndalsnes stasjon ca. klokken 13:08.

Åndalsnes stasjon ligger i enden av Europas vakreste jernbanestrekning. (Foto: Bane NOR)

Åndalsnes stasjon
Stasjonen ligger 457,28 kilometer fra Oslo S og 4,2 meter over havet. Den ble åpnet i 1924 da Raumabanen sto ferdig. Fra Åndalsnes går det korresponderende bussruter til Molde og Ålesund. Om sommeren går det turisttog mellom Åndalsnes og Bjorli stasjoner.  Stasjonen har gjennomgått en omfattende restaurering og ombygging som var ferdig i 2009.

Les mer informasjon og praktiske opplysninger om Åndalsnes stasjon.

Strekningen Dombås-Åndalsnes
Raumabanen fra Dombås til Åndalsnes er 115 kilometer lang. Banen er knyttet sammen med Dovrebanen på Dombås. Åndalsnes er banens endestasjon og knutepunkt for gods- og persontrafikken til og fra Møre og Romsdal. Raumabanen går gjennom et landskap som veksler fra fjellbygdene lengst nord i Oppland til den dramatiske naturen ned Romsdalen og under Trollveggen og ut til fjorden ved Åndalsnes. På vei til Åndalsnes gjør Sommertoget korte stopp på Bjorli og ved Trollveggen.

– Jeg håper det blir fint vær, slik at skodda ikke henger langt nedover Trollveggen. Raumabanen er vakker og får toghjertet mitt til å banke ekstra, sier fungerende banesjef for Dovre- og Raumabanen, Kjell Ove Vognild.
– Langs toglinjen har vi rydda 67 kilometer med skog fordelt langs strekningen for å gjøre reisen enda mer turistvennlig. Vi har i første omgang prioritert de stedene der utsikten er som råest, og jobber med å få ryddet resten av Raumabanen, sier Vognild.

Raumabanen går over Stuguflåten bru, ett av mange høydepunkter på reisen. (Foto: Bane NOR)

Europas vakreste togreise
Vognild er ikke alene om å ha Raumabanen som sin favoritt. I 2012 kåret det verdensberømte reisebokforlaget Lonely Planet banen til Europas vakreste og mest naturskjønne togreise.

– Konduktørene guider turistene underveis og viser fram fossefall, bratte fjellsider og vakre bruer. Kylling bru er blant de mest berømte steinhvelvsbroene i Norge. Det tok nesten ni år å bygge brua over elva Rauma, og den stod ferdig i 1923. Et stykke ingeniørkunst som imponerer. Brua har vi lyssatt slik at den er et landemerke også på høsten og vinteren, forteller Vognild. Han trekker også fram vendetunnelen Stavem tunnelen, som er bygget for å overvinne den store høydeforskjellen på strekningen.

Romsdalshorn stoppested ble for noen år siden flyttet til Trollveggen turistsenter og er nå kjent under navnet Trollveggen stasjon. Nylig har private også fått på plass en godsvogn utenfor Trollveggen stasjon. Men ikke hvilken som helst godsvogn.
– Under krigen ble både kongefamilien og hele Norges gullbeholdning evakuert langs Raumabanen. Den eneste gullvogna som er igjen fra evakueringen er restaurert og nylig heist på plass. Dette er en kuriositet som de reisende bør legge merke til når de reiser med Raumabanen, forteller Vognild.

En av utfordringene på strekningen har vært fjellet Mannen som har truet med å rase i et par år.
– Det har vært nødvendig å stenge banen på grunn av rasfaren i lengre perioder. Dette har gått spesielt utover godstrafikken. Målet vårt på sikt er å øke godstrafikken i området, legger Vognild til.

Mer om Raumabanen
Raumabanen fyller en stadig viktigere rolle i turistnæringen på Nordvestlandet. Gjennom de siste årene er det satset på å utvikle banen til en turistbane etter modell av Flåmsbana og det kjøres nå egne turisttog gjennom hele sommersesongen. Åndalsnes havn har anløp av mange cruiseskip.

Raumabanen ble åpnet i 1924 og er bygget med hovedlinjestandard. Det vil si at den har samme standard i underbygning og kurvatur som Dovrebanen.
Raumabanen er ikke elektrifisert og har heller ikke fjernstyring. Det betyr at banens stasjoner må betjenes ved togkryssinger. De fleste togkryssingene er lagt til Bjorli stasjon som ligger om lag midtveis. Også stasjonene Lesja, Verma og Marstein kan bemannes ved behov for togkryssinger. Manglende fjernstyring er hemmende for banens kapasitet. Banen er stedvis rasutsatt, dette setter krav til sikring beredskap og varsling.

Les også:
Raumabanen klår for turistane (2008)
Om Raumabanen på NSBs nettsider