Sommertoget 28. juli: Finse – Flåm

Sommertogets etappe fredag 28. juli går fra høyfjellet til fjorden, en høydeforskjell på over 1200 meter. Her finner du litt informasjon om dagens strekning.

Denne artikkelen er eldre enn ett år.

Kjosfossen holdeplass er selve perlen på togturen gjennom Flåmsdalen. Huldra er blitt et populært innslag i spruten fra fossen. (Foto: Øystein Grue)

Sommertoget har sin oppsatte avgang fra Finse allerede klokka 05:45 fredag morgen.  Underveis gjør toget korte stopp bl.a. på Myrdal og ved Kjosfossen, før toget etter planen ankommer Flåm klokka 08:20.

Flåm stasjon
Flåm stasjon ligger innerst i Sognefjorden, 356 kilometer fra Oslo S. Stasjonen ligger 2,0 meter over havet. Stasjonen ble åpnet i 1940, mens persontrafikken ikke kom i gang før året etter. Den gule bygningen som nå huser et museum for banen, er den opprinnelige stasjonsbygningen.

I Flåm er det kai som kan ta imot store cruiseskip. Det er også båtforbindelser fra Flåm til Gudvangen hele året og til Bergen, Balestrand og Lærdal i sommersesongen.

Les mer informasjon om praktiske opplysninger om Flåm stasjon.

Finse-Myrdal
Like vest for Finse stasjon ligger Finsetunnelen, den lengste og en av de nyeste på Bergensbanen. Tunnelen er 10,3 kilometer lang og ble åpnet av Kong Harald den 16. mai 1993. Inne i tunnelen er Bergensbanens høyeste punkt på 1237 meter over havet. Før tunnelen ble satt i drift var banens høyeste punkt ved Taugevatn (1301 meter over havet).

- Området er vilt og vakkert, værhardt og rasutsatt. Spesielt er snøskred en utfordring, forteller banesjef Bjørn Skauge. Det er investert mye i snøarmering og fangnett de seinere årene for at trafikken skal gå uten avbrudd gjennom vinteren. Bergensbanen har totalt 10 kilometer med snøoverbygg.

- Store deler av strekningen er eldre enn 100 år. Traseen er svingete, og dårlig fjell gir mye isdannelse om vinteren. Folkene våre bruker mange netter og morgener på å brøyte snø og hakke is for at togene skal komme trygt og punktlig frem, sier banesjefen.

Rallarvegen fortsetter fra Finse til Hallingskeid, en tur på 19 kilometer, og videre til Vatnahalsen like nedenfor Myrdal stasjon. Herfra går den gamle anleggsveien bratt gjennom 21 hårnålssvinger langs Flåmsbanen ned til Flåm ved Sognefjorden.

Rallarvegen fikk hard medfart i vinter, og Bane NOR driver med reparasjoner og vedlikehold flere steder. Vi oppfordrer sykkelturistene til å ta det rolig nedover bakkene og se opp for anleggsmaskiner.

Fagernut vokterbolig ligger langs Rallarvegen mellom Finse og Hallingskeid på 1310 meter over havet. Boligen er fredet.

I Tjoadalen mellom Hallingskeid og Myrdal bygger Bane NOR nytt snøoverbygg i år. Et gammelt trebygg er revet, og 120 meter nytt bygg i stål skal på plass. Dette får dører og vinduer som gir bedre forhold for å evakuere i en nødsituasjon, og bedre utsikt fra toget.

Kleven bro (Kleivabrua) over Kleivefossen mellom Hallingskeid og Myrdal var blant de største byggearbeidene på høyfjellstrekningen for over 100 år siden. Dette er en steinhvelvsbro med et spenn på 35 meter, og regnes som en av de vakreste broene på banen. Det tok to år å få opp stillaset, og to år til å mure selve broen. Den spiller en viktig rolle i Jan Guillous roman «Brobyggerne», hvor en av hovedpersonene jobber som ingeniør med ansvar for byggingen.

Myrdal stasjon er bemannet med togekspeditør og er oppmøtested for Bane NORs driftspersonell.

Flåmsbana
Flåmsbana er den eneste jernbanestrekningen i Sogn og Fjordane. Den 20,4 kilometer lange banen fra Myrdal (866 meter over havet) til Flåm ved Aurlandsfjorden er blant Norges mest populære turistattraksjoner. I 2016 reiste over 900 000 passasjerer med Flåmsbana. Reiselivsmagasinet Lonely Planet Traveller kåret Flåmsbana til verdens beste togreise i 2014.

Flåmsbana er kjent for sin dramatiske natur og banens spesielle linjeføring for å forsere de store høydeforskjellene. På det meste av strekningen har er stigningen på 55 promille, noe som gjør den til en av Europas bratteste jernbaner med normalspor. Banen har to broer og 21 tunneler.

- Flåmsbana er et resultat av dristig ingeniørkunst. Blant annet bygde de en såkalt vendetunnel, der traseen går i åttetall for å vinne høydemeter inne i fjellet, forteller banesjefen.

Bane NOR driver vedlikeholdsarbeid på Flåmsbana i sommer: Både svillebytte og skinnebytte står på planen.  Det er også gjort flere tiltak mot ras de senere årene.

- Arbeidet blir gjort om natten for å holde banen gående om dagen. Den bratte stigningen og de rekordhøye passasjertallene fører til stor slitasje på banen. De fornyelsene vi har gjort de siste årene sikrer at banen har god kvalitet i dag, sier banesjef Bjørn Skauge.

Kjosfoss kraftverk forsyner Flåmsbana med strøm. I turistsesongen kan du gå av toget her og se huldra danse og synge i Kjosfossen.

Les mer:
Her gjer dei skjenene på Flåmsbana klare for høgsesongen (NRK, 2017)
Flåmsbana – en verdenssuksess (Jernbanemagasinet, 2016)
Spektakulært – om Rallarvegen (Jernbanemagasinet, 2016)
Flåmsbana 75 år (2016)
Tårevått møte med Flåmsbana (Jernbanemagasinet, 2014)

Flåm er dagens endestasjon for Sommertoget. (Foto: A. McLellan/Bane NOR Eiendom)

Flåmsbanas linjeføring ned fra Myrdal.