Mandag åpnet togtrafikken mellom Tønsberg og Skien igjen

Etter brannen i sikringsanlegget ved Sandefjord stasjon 27. juli, kunne det i dag kjøre tog igjen på Vestfoldbanen.

Sandefjord stasjon. Foto: Terje Borud

Brannen i sikringsanlegget på Sandefjord stasjon i sommer, slo ut store deler av sikkerhetstiltakene og de tekniske løsningene på Vestfoldbanen. Hele anlegget ble fullstendig utbrent og ødelagt. Etter to måneders arbeid har vi nå byttet alt sikkerhetskritisk utstyr, og et midlertidig sikringsanlegg er på plass.

- Endelig kunne vi åpne for togtrafikk igjen. Sammen med Vy skal vi nå sørge for et best mulig togtilbud for de reisende, til tross for de begrensningene som er, forklarer Sverre Kjenne, konserndirektør for Drift og Teknologi i Bane NOR.

Noen begrensninger i rushtid

Selv om togene kan kjøre igjen, blir det noen færre tog i rushtiden, morgen og ettermiddag. 

- Nå vil det være noe redusert kapasitet forbi Sandefjord, men det er ikke snakk om store endringer. Grunnen til det er at Sandefjord stasjon åpnes med bare ett spor i drift. Skadeomfanget er stort og komplisert, og signalanlegget må bygges på nytt. Neste sommer er et komplett anlegg på plass igjen. Vi planlegger å gjenåpne for full drift i løpet av høsten 2022, forklarer Kjenne.

Du finner mer informasjon om togtrafikken i Vys pressemelding her!

For fullstendig rutetilbud se vy.no eller vy-appen!

Endringer på planovergangen

Det er også noen endringer på planovergangen i Sandefjord. Etter hendelsen ble bommer og lysanlegg ved enkelte planoverganger satt ut av spill. Det jobbes nå for å skaffe nye deler og skifte ut skadde komponenter.

- Signalanlegget i Sandefjord kan ikke bygges opp slik det var før. Det finnes ikke reservedeler nok til et anlegg fra 50-tallet, og derfor bygger vi et helt nytt i rekordfart, forklarer Kjenne.

Nye midlertidige løsninger betyr at bommene på Sandefjord planovergang vil ligge nede i inntil to minutter. Det er noe lengre tid enn de gjorde før brannen.

- Derfor ber vi om at de som skal krysse planovergangen, enten det er med bil, sykkel eller gående, om å ikke ta noen sjanser. Forhold deg til lyd, lys og bom, understreker konserndirektøren.

Sikkerheten først

Det kan oppleves som lenge med et helt år for de reisende, før vi kan åpne for full togtrafikk igjen, men det er sikkerhetsårsaker som gjør at oppbyggingen tar tid.

- Når hele signalanlegget er brent ned på den måten, må det bygges opp fra bunnen av. Vi beklager overfor de reisende at det tar tid, men det er mange sikkerhetsgodkjenninger som må på plass før togtrafikken kan åpne for fullt. 

Vanligvis kan en slik prosess ta flere år. 

- Nå har vi komprimert jobben og satt all ekspertise vi har for å få det ferdig så raskt som mulig, og vi bygger i rekordfart. Jeg er faktisk imponert over at et nytt anlegg står klart allerede neste sommer. Da skal vi atter kjøre alle tog i rute, sier Kjenne.

Du kan lese mer om hendelsen og årsaken her!