Endringer i togtrafikken på Østfoldbanen t.o.m. 7. august
Arbeider på Drammenbanen og Østfoldbanen fører i sommer til stenginger av togtrafikken. Stengingen på Drammenbanen er nå avsluttet, mens Østfoldbanen blir berørt til og med onsdag 7. august.
Denne artikkelen er eldre enn fem år.
Togtrafikken for følgende linjer stenges:
- 22. - 25. juli: L2 Skøyen-Hauketo. L21 Skøyen-Kolbotn. L22 Skøyen-Ski. R20 Oslo S-Ski(Vestby)
- 26. - 7. august: L2 Skøyen-Ski. L21 Skøyen-Moss. L22 Skøyen-Mysen/Rakkestad. R20 Oslo S-Moss.
For opplysninger om de enkelte avgangene henviser vi til www.nsb.no. Togselskapene setter opp alternativ transport.
Se omtale av arbeidene som skal utføres nedenfor
Østfoldbanen: 22-25. juli og 5-7. august (stengt Oslo S - Hauketo)
26. juli - 7. august (stengt Oslo S - Moss/Rakkestad)
I forbindelse med bygging av den nye Follobanen skal Jernbaneverket arbeide ved Middelalderparken/Klypen, Loenga og på Sjursøya. Arbeidene vil pågå fra og med mandag 22. juli til og med onsdag 7. august og Østfoldbanen vil være stengt for all togtrafikk i denne perioden.
Gjenåpningen av Østfoldbanen utsettes pga. arkeologisk funn og vanskelige grunnforhold. Les mer i denne nyhetssaken.
Hensikten med arbeidene er forberedelser til byggingen av Follobanen, det planlagte dobbeltsporet mellom Oslo S og kollektivknutepunktet Ski som i samspill med Østfoldbanen skal gi en ny hverdag for togpassasjerene til og fra Oslo S.
Følgende arbeider skal gjennomføres:
- Gravearbeider langs jernbanesporene ved Middelalderparken og på Loenga
- Opplasting og bortkjøring av masser
- Spunting ved Loenga
Jernbaneverket har som mål å gjøre arbeidene så skånsomt som mulig for omgivelsene.
Østfoldbanen mellom Oslo S og Moss, samt strekningen mellom Ski og Rakkestad (Østre linje), er stengt fra og med 26. juli til og med 4. august.
Det blir gjort ulike arbeider med spor- og kontaktledningsanlegget på stasjonen mens banen er stengt. I tillegg skal det jobbes med en ny 22 kV-forsyning som etableres langs Østfoldbanen fra Ås til Ski. Denne kabelen skal forsyne hensettingsområdet på Ski stasjon med strøm til de elektrotekniske anleggene og senere også betjene anlegg som bygges i forbindelse med Follobanen.
Ellers gjøres en omfattende innsats med vedlikehold og fornyelse. På Kolbotn skal det byttes flere sporveksler, og det skal skiftes drivmaskiner i sporveksler på Kambo og ved Hølen. I tillegg blir kontaktledningsanlegget grundig kontrollert mellom Ski og Moss, og det sveises skinneskjøter på strekningen.
På østre linje skal det kjøres pakkmaskin som pakker pukken slik at sporet blir mer stabilt. Som togpassasjer opplever man en mer komfortabel reise når sporet er ferdig pakket.
Utførte arbeider på Drammenbanen strekningen Oslo S- Lysaker 13-21. juli:
I Oslotunellen har det største tiltaket vært arbeider med montering av ny brannvannsledning. Sammen med nye røykskillere på Nationaltheatret stasjon er dette med på å bedre sikkerheten for passasjerene på Norges mest trafikkerte togstrekning. På en hverdag suser rundt 80.000 passasjerer gjennom Oslotunellen.
![]() trol) på strekningen Asker - Drammen. Dette er et system som kontrollerer at tog ikke passerer signaler som viser "Stopp", og at tillatt hastighet ikke overskrides. F-ATC medfører en ekstra barriere mot menneskelige feil, og gjør som sådan togreiser enda sikrere enn i dag. |
|