Tilbyr assistanse i Stavanger og Kristiansand

Trenger du hjelp for å reise med toget? Nå får du assistanse på stasjonene i Stavanger og Kristiansand. Vi utvider tjenesten for at flere skal kunne ta mer tog.

Du kan nå bestille assistansetjeneste på stasjonene i Stavanger og Kristiansand. Tjenesten er gratis og tilgjengelig på totalt 14 av våre stasjoner. (Foto: Bane NOR).

Assistanse er et tilbud til reisende med funksjonsnedsettelser som har behov for hjelp til og fra toget, eller bistand til andre gjøremål på stasjonen. Dette gjelder blant annet billettkjøp, kjøp av mat og drikke eller hjelp til bagasjen.

Tjenesten er gratis

Vi kan imidlertid ikke yte helsefaglig eller medisinsk bistand. Tilbudet omfatter heller ikke barn som reiser alene.  

– Tjenesten er gratis, og det er den enkelte selv som definerer om man har behov for assistanse eller ikke. Vi vil aldri be om noen form for dokumentasjon på dette, sier May-Liss Daljord i Bane NOR.  

Bestillingen foregår enkelt på telefonnummer 477 70 098 i våre åpningstider, eller døgnet rundt på Bane NORs nettsider eller i NÅ-appen – avhengig av hva som passer best for den enkelte.  

For å få bekreftet bestillingen har vi behov for praktisk informasjon knyttet til avreise- og/eller ankomsttidspunkt, kontaktinformasjon og hvilken type assistanse man ser for seg.

14 stasjoner tilbyr tjenesten

Det er vektertjenesten på stasjonen som møter den reisende til avtalt tid og sted. For å være sikret å få den bistanden man ønsker må man ta kontakt med oss senest 24 timer før avreisetidspunkt.  

Noen ganger finner man ut at man har behov for å reise under et døgn i forveien. I disse tilfellene vil vi naturlig nok gjøre alt vi kan for å bistå den reisende, men noen ganger kan det bli vanskelig for Bane NOR å levere tjenesten på grunn av kapasitet.  

Øvrige bemannede stasjoner som har dette tilbudet er: Asker, Bergen, Drammen, Gardermoen Oslo lufthavn, Hamar, Lillehammer, Lillestrøm, Oslo S, Sandvika, Ski, Trondheim S og Tønsberg.