Kjemper mot snøen i høgfjellet

Snøkoordinatoren på Finse sørger for å holde en av Europas mest værharde jernbanestrekninger åpen.

Mannskapet rydder snø på Bergensbanen, her på Finse stasjon. Foto: Bjørn Løne, Spordrift

Myrdal, Upsete og Finse er eksotiske destinasjoner langs Bergensbanen. Hit kommer du kun med ski på beina, snøskuter eller tog om vinteren. I vintersesongen arbeider tre snøkoordinatorer fra selskapet Spordrift AS i skift på Finse stasjon. Derfra følger de med på vær, vind og rasfare, og koordinerer rydding av snø og is på jernbanen.

– Både gods og reisende er avhengig av jernbanen. Må vi stenge strekningen, kan konsekvensene være store. Vinterberedskapen er derfor veldig viktig, i kombinasjon med annet vedlikehold og oppgradering av snøoverbygg som vi arbeider med resten av året, forteller banesjef på Bergensbanen, Bjørn Skauge.

Tungt snøfall, kraftig vind og bitende kulde skaper utfordringer for mannskapet på fjellet. Daglig ryddes Bergensbanen for snø og is, fra vestsiden på morgenen og fra øst på ettermiddagen. Når været er  ekstra utfordrende, må snøkoordinatoren tilkalle mer mannskap.

Ikke ensomt

Snøkoordinator har også ansvar for å brøyte plattformen og strekningen mellom Mjølfjell og Haugastøl. Skiftene er lange og går fra mandag til torsdag og torsdag til mandag. Det blir derfor ikke mye fritid på høgfjellet.

Bjørn Løne er snøkoordinator i Spordrift og har god erfaring med været på jernbanens tak. Til sammen har han tilbragt 25 vintre på jobb på Finse.

– Jeg trives godt på Finse, selv om det alltid er godt å komme hjem etter ei økt på fjellet. Mannskapet på Beilhacken stopper alltid innom, også er det jo flere som jobber med turistnæringa. Til tross for korona kommer det fortsatt en del skiturister hit, sier Løne.

Fjorårets vinter var en av de verste

Dagene med ordentlig ruskevær er de verste. Vinteren 2020 står igjen som en av de hardeste vinterne Løne har hatt på Finse.

– I fjor var det mye tungt snøfall som gjorde jobben ekstra krevende, forklarer han.

Han husker spesielt uken da det gikk to snøras. Først gikk det et ras nær Kleven bru som tok med seg deler av et eldre snøoverbygg. Det første døgnet var rasfaren i området fortsatt så stor at ryddemannskapet ikke kunne ta seg inn i området. Skadene på snøoverbygget og kontaktledningsanlegget, som forsyner togene med strøm, var såpass store at det tok over to døgn før strekningen kunne åpnes igjen.

Senere samme uke kjørte et passasjertog inn i et snøras mellom Gravhalstunnelen og Upsete stasjon i Aurland kommune. Et beredskapstog med politi, snøskutere, lavinehunder og fagfolk rykket ut. Hendelsen skjedde sent på kvelden, så passasjerene måtte overnatte i toget som fikk parkert trygt inne i tunnelen. Gjennom natten jobbet mannskapet på spreng for å rydde jernbanen.

– Det var en skikkelig tøff dag på jobb. Været var veldig vanskelig, og vi jobbet hardt for å få åpnet jernbanen igjen slik at de reisene kom seg hjem, forteller han.

I år er derimot vinteren mye snillere.

– Det er mye mindre snø i år. Så langt har det vært en god jernbanevinter, avslutter Løne.