Jordfeil stoppet trafikken på Oslo S

En jordfeil stoppet trafikken til og fra Oslo S tirsdag 23. november. Trafikken er i gang igjen, men du må dessverre regne med forsinkelser utover ettermiddagen.

Klokken 08:26 registrerte vi en jordfeil på Oslo S. Dermed stoppet togtrafikken i det hektiske morgenrushet. Når sånne feil oppstår, settes alle tilgjengelige fagfolk inn for å rette feilen. Det klarte de midlertidig, men så dukket problemet opp igjen klokken 09:18, og varte i drøyt 40 minutter.

I halvannen time gikk togene igjen, før jordfeilen kom tilbake for tredje gang. Da sto togene helt til problemet var løst klokken 13:00.

Nå er trafikken igang igjen, men vi venter dessverre store forsinkelser og flere innstilte avganger utover ettermiddagen.

Feilen oppsto i en av våre 844 relesatser i det tekniske anlegget på Oslo S.

Vi beklager at dette har ført til vanskeligheter for mange  togpassasjerer i dag.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Fra relerommet i vårt tekniske anlegg på Oslo S. Foto: Bane NOR

Hva er en jordfeil?

Alle deler som kan føre strøm inngår i et kontaktledningsanlegg. De delene som ligger nærmere et spor enn fem meter, er jordet til skinnegangen. Slik beskyttes både liv og anlegg når det oppstår feil på kontaktledningsanlegget. Jording hindrer blant annet at anlegg brenner opp på grunn av feil som gjør at strømmen finner seg en annen vei enn forutsatt. Mastene er for eksempel jordet til skinnegangen.

Sikringsanlegget i Oslo er konstruert slik at det ikke skal kunne gi grønt lys for tog dersom det er en jordfeil i anlegget. Dette er på grunn av sikkerheten fordi det skal være trygt å kjøre tog. Bane NOR bruker flere forskjellige anlegg med ulik alder. Noen er av nyere dato og styres av datamaskiner, mens andre er såkalte releanlegg som går helt tilbake til 60-tallet. Sikringsanlegget i Oslo er et releanlegg som består av flere tusen komponenter inne i et (rele)rom. Disse komponentene er koblet til signaler, sporfelter og sporveksler med kabler ute på Oslo S.