Dovrebanen fyller snart 100 år

Høsten 2021 er det 100 år siden Dovrebanen offisielt ble åpnet. Dette skal markeres med et jubileumsarrangement fredag 17. og lørdag 18. september 2021.

Kong Haakon VII på Hjerkinn, 17. september 1921. Foto: Norsk jernbanemuseum

På Hjerkinn klippet Kong Haakon VII snoren som markerte at Dovrebanen offisielt ble åpnet 17. september 1921. 100 år senere er Dovrebanen en av de viktigste transportårene i Norge.

Her får du et historisk tilbakeblikk og mer informasjon om programmet for feiringen av Dovrebanen i spetmeber:

Dette skal feires

Dette skal markeres med et innholdsrikt jubileumsarrangement som blant annet inneholder en togtur med historisk sus. Sammen med de fire direkte berørte kommunene; Dovre, Oppdal, Rennebu og Midtre Gauldal samt «endestasjonen» Trondheim, vil Bane NOR og Jernbanedirektoratet feire de 100 årene – men samtidig rette søkelyset fremover på årene som kommer. Et seminar med spennende foredrag og påfølgende paneldebatt mellom de tyngste aktørene på Oppdal fredag ettermiddag, vil være sentralt her.

Det blir også arrangement i forkant av jubileet i de nevnte kommunene. I tillegg vil vi varme opp med konkurranser, på facebook, instagram og twitter. Følg med for flere nyheter og annen informasjon på banenor.no.

Her er en hilsen fra kommunene og deres ordførere:

Om Dovrebanen

Dovrebanen er 485 kilometer lang fra Eidsvoll til Trondheim. Banen går nordover gjennom Hamar, Lillehammer og Gudbrandsdalen, før den ved Dombås klatrer opp og over Dovrefjell til Hjerkinn, ned Drivdalen til Oppdal, og videre til Støren og Trondheim. Banen ble åpnet i sin helhet i 1921 og fikk elektrisk drift i 1970.

I dag er banen en nasjonal hovedforbindelse mellom Østlandet og Trøndelag og videre nordover for person- og godstrafikk.