Viktig å vite om planoverganger

– Toget kan ikke svinge unna og kan bruke mange hundre meter på å stanse selv med full nødbrems. Følger man ikke trafikkreglene på en planovergang, er det derfor med livet som innsats, sier sikkerhetsleder Bård Vagnild i Bane NOR.

– Blir du fanget mellom bommene, må du kjøre ned bommen, sier Bård Vagnild, sikkerhetsleder i infrastrukturområde nord i Bane NOR. (Foto: Dag Svinsås)

Når det skjer ulykker knyttet til jernbane, rykker Vagnild ut i rollen som fagleder jernbane for å samordne innsatsen i regi av Bane NOR.

– Selv har jeg heldigvis aldri vært på en planovergangsulykke med tragisk utfall, men jeg har deltatt i etterarbeidet ved slike hendelser. For meg er det helt uforståelig at noen trosser bommer eller signaler på en planovergang for kanskje å spare et lite minutt. Det er ulovlig, og konsekvensene hvis noe går galt er enorme. Toget er alltid sterkest, sier han.

ABC for sikrede planoverganger

Planoverganger på riks- og fylkesveger er sikret med bommer, lys- og lydvarsling. På andre veger finnes det også noen anlegg med bare lys- og lydvarsling.

Hvitt blinkende lys betyr at planovergangen kan passeres i samsvar med trafikkreglene. Du skal alltid se etter tog selv om overgangen er sikret. Er det bilkø, vent med å kjøre ut på planovergangen til du ser det er plass til å krysse uten å stoppe.

Rødt blinkende lys og lydvarsling starter like før bommene går ned. Har du startet å krysse, rekker du å komme over før bommene senkes. Trafikanter som nærmer seg, skal stoppe i trygg avstand.

Skulle du av en eller annen grunn bli fanget mellom bommene, skal du kjøre ned bommen. Den knekker lett, og det er bedre å kjøre ned bommen enn å bli truffet av toget! Hvis du får motorstopp eller kjører deg fast på planovergangen, forlat bilen og bring personer i sikkerhet raskest mulig.

Vent alltid med å krysse til det røde lyset slutter å blinke. Selv om ett tog har passert, kan det komme ett til!

Feil på sikringsanlegg

Du må respektere bommer, lyd og lys selv om du tror det kan være feil på anlegget, for eksempel hvis bommene blir liggende lenge nede. Du kan melde fra om mulige feil til Bane NOR på telefon 22 45 50 00 eller til kundesenteret vårt. Du kan også ringe politiet.

Ved alle sikrede planoverganger er det signaler mot togene som viser om lys og bommer fungerer slik de skal. Dersom det er en feil på anlegget, må toget passere planovergangen i en fart på maks. 10 km/t.

Usikrede overganger

Noen planoverganger har ikke annen sikring enn skilt og/eller grind. Disse finnes bare der få trafikanter vanligvis krysser linjen, og alle ligger på privat veg eller grunn.

Følg teksten på skiltene: «Stopp, se, lytt!» Toget tuter før planovergangen, og du bør dempe bilradioen og aldri bruke hodetelefoner når du krysser. Vær alltid oppmerksom, selv om du kjenner togtidene. Det kan være forsinkelser eller komme tog som ikke står i rutetabellen.

Bane NOR ønsker færre planoverganger og jobber kontinuerlig med å legge dem ned. Alle usikrede planoverganger skal fjernes.

Holdningsskapende arbeid

De aller fleste ulykker og uønskede hendelser på planoverganger skyldes at folk utilsiktet gjør feil eller bryter trafikkreglene bevisst. Bane NOR jobber derfor aktivt med å spre kunnskap og advare mot farene knyttet til slik ferdsel.

– Det er trygt å krysse en planovergang, bare den brukes riktig. Gjennom holdningsskapende arbeid ønsker vi å forhindre tragiske ulykker som i utgangspunktet er unødvendige, forteller Pål Buset, som er ansvarlig for holdningsskapende arbeid i Bane NOR.

Bane NOR følger systematisk opp meldinger om uønskede hendelser fra lokførere og annet personell. På de planovergangene hvor det registreres flest, er det i snitt nesten to slike meldinger pr. uke. Antallet hendelser er trolig enda større.

– Desto flere slike tilløp, desto større sjanser for at det før eller senere skjer en alvorlig ulykke. Derfor henvender vi oss ofte til nærmiljøet på steder med mange registrerte hendelser og nestenulykker, sier Buset.

Han forteller at Bane NOR er opptatt av å oppdra gode trafikanter, og at noen av virkemidlene er filmer og trykksaker til bruk i skolen – og skolebesøk der det trengs.

– Men når noen tar sjanser og bryter trafikkreglene på en planovergang, er det nesten alltid voksne. Derfor gjennomfører vi også årlige kampanjer rettet mot myke og harde trafikanter, blant annet gjennom sosiale medier og ved å møte trafikantene ansikt til ansikt, avslutter Buset.

Nære på: På veg over en planovergang ble denne bilen truffet av toget i Levanger våren 2019. Personene i bilen slapp med skrekken. (Foto: Leif Arne Holme)

Tall og fakta om planoverganger

Det er totalt 2771 planoverganger på det norske jernbanenettet. Av disse er 1045 ikke i bruk, eller de ligger på banestrekninger uten togtrafikk.

  • 447 planoverganger er sikret med lyd og lys. Av disse har 330 i tillegg også bomanlegg. Alle overganger på riks- og fylkesveger har bomanlegg.
  • 255 planoverganger er kun åpne for fotgjengere. Av disse er 120 i tilknytning til gangvei og 135 har sluse for gående.
  • 258 usikrede planoverganger brukes daglig av vegtrafikk. Alle disse ligger på privat veg eller grunn.
  • 729 planoverganger benyttes sporadisk i forbindelse med jordbruk eller tømmerdrift. Disse ligger på privat område og er gjerne utstyrt med grinder som grunneier plikter å holde stengt når de ikke er i bruk.

Det er i snitt lagt ned 25 usikrede planoverganger hvert år de siste årene. Siden 1950 er det fjernet over 1500. I fjor brukte Bane NOR 120 millioner kroner på å fjerne og sikre planoverganger.

I snitt har 1,2 personer årlig omkommet i planovergangsulykker de siste ti årene. Tilsvarende tall for perioden 2000-2009 var 2,4 personer.  

Trafikant skal gi fri veg og om nødvendig stanse for sporvogn og for jernbanetog.

Før passering av planovergang skal trafikant være oppmerksom på om jernbanetog eller sporvogn nærmer seg. Dette gjelder selv om overgangen er særskilt sikret. Kjørende skal holde så liten fart at stans om nødvendig kan skje i trygg avstand fra overgangen.

(Trafikkreglene, paragraf 10.2)

Kollisjoner mellom trafikanter og tog på planoverganger er i gjennomsnitt langt mer alvorlige enn andre trafikkulykker. De aller fleste ulykker ved planoverganger blir utløst av vegtrafikantenes utilsiktede feilhandlinger eller bevisste lovbrudd.

(Fra trafikksikkerhetshåndboken, Transportøkonomisk institutt)

Hvert år på den internasjonale planovergangsdagen i begynnelsen av juni, møter Bane NOR trafikanter mange steder rundt om i landet. Her fra Dal planovergang på Hovedbanen i 2017. (Foto: Lars Frøystein)