Ny omformer gir Bergensbanen strøm rett gjennom fjellet

Tilbaketrukket i fjellsiden, 123 meter over Ulriken tunnel, ligger Arna omformerstasjon. Det kompakte anlegget vil sikre Bergensbanen kjørestrøm langt inn i fremtiden.

Konserndirektør Vibeke Aarnes åpner den nye omformerstasjonen med hjelp av Jan C. Andreassen fra Bane NOR og Lars J. Andresen fra Siemens. Foto: Ingunn Halvorsen

Omformerstasjonen ble åpnet av Bane NORs konserndirektør Vibeke Aarnes den 3. mars 2020.

– Dette er en viktig dag for Bergensbanen. Omformerstasjonen vil bidra til stabil strømforsyning for både person- og godstrafikk og legge til rette for økt kapasitet i fremtiden, sa hun. Prosjektet til 290 millioner kroner ble fullfør til planlagt tid, innenfor budsjett og uten alvorlige skader på personer eller utstyr.

Arna omformer ligger over Ulriken tunnel i Bergen. Illustrasjon: Creuna

Kraftigst i landet

Kjørestrømmen til togene i Norge har en annen frekvens enn den vi finner i det vanlige kraftnettet. Strømmen må derfor gjennom en omformer for å kunne brukes på jernbanen.

Arna omformerstasjon er landets største sammen med søsterstasjonen Solum på Vestfoldbanen, som ble åpnet i 2018. Begge har to omformere med en ytelse på 35 megawatt. Stasjonen i Arna vil dekke strømtilførselen for det nye dobbeltsporet Arna–Bergen og i stor grad også en fremtidig trafikkøkning på strekningen Bergen–Voss. Den er også bygget for å romme en omformer til med samme kapasitet.

– Beliggenheten har vært en utfordring. Det har vel aldri før vært bygd en omformer oppe på en tunnel med kabler 123 meter rett ned gjennom fjellet. Arbeidet med å bore hull og fore dem med føringsrør ved hjelp av helikopter var spennende for alle involverte, sier prosjektleder Øystein Kristiansen.

Prosjektleder Hans Wang Øverli fra leverandør Siemens (t.v.) inne ved selve omformeren sammen med to av brukerne fra Bane NOR, banesjef Bjørn Skauge og direktør for Energi, Vibeke Hodne. Foto: Ingunn Halvorsen

Tålmodige naboer

Før byggingen kunne starte, ble det sprengt ut ca. 84 000 kubikkmeter stein. Massen ble brukt på byggeplassen, og prosjektet slapp dermed å frakte mange tusen lastebillass på den smale veien ned fra stasjonen. Forholdet til naboene har vært viktig underveis.

Prosjektleder Øystein Kristiansen i det kompakte, gassisolerte koblingsanlegget. Dette erstatter et tradisjonelt utendørsanlegg som krever mye plass. Foto: Ingunn Halvorsen

– Da vi kom hit, var naturen urørt og nabolaget stille og fredelig. Vi måtte være ærlige og fortelle at det kom til å bli bråk, men vi ville gjøre unna sprengingen så fort vi kunne. På det mest hektiske jobbet fire bormaskiner og én piggmaskin samtidig fra 7 om morgenen til 19 om kvelden. Naboene har vært utrolig tålmodige – ikke én klage har vi fått, sier prosjektlederen.

Naboene har vært innom på åpen dag og spist julegrøt, og de har valgt fargen på stasjonen. Mose på taket og en voll i forkant bidrar til at det 102 meter lange bygget ikke gjør mye ut av seg på avstand. Prosjektet har også anlagt en tursti og lagt til rette for at hjorten kan følge sin vanlige trekkrute over fjellet.

Prosjektsjef Øyvind Svilosen studerer taket som er dekket av sedum, et produkt av lokale mosearter. Foto: Ingunn Halvorsen

Fakta om Arna omformerstasjon

  • Bygget for å øke kapasiteten på Bergensbanen mellom Bergen, Arna og Voss
  • Innholder tre transformatorer, to omformere, koblingsanlegg m.m.
  • Omdanner spenningen fra 132 kV til 15 kV og frekvensen fra 50 Hz til 16 2/3 Hz
  • Kabler ned til sporet og kontaktledningene går gjennom sju hull på 123 meters lengde
  • Byggeperiode 2016–2019, offisielt åpnet 3. mars 2020
  • Byggherre: Bane NOR
  • Entreprenør for grunnarbeid: Spilde og underleverandør Vassbakk og Stol
  • Entreprenør for bygg og omformere: Siemens og underleverandør Veidekke