Jernbanebru i Drammen får ny stil
Brua over Strømsøløpet i Drammen går fra tagget og rustflekket grønn til nymalt lysegrå i sommer. Den nye fargen er mer slitesterk enn den gamle.
Den 25 år gamle og 454 meter lange brua var blant dem som fikk koronamidler fra regjeringen i vår. Det ble satt av 15 millioner kroner til vedlikehold av jernbanebruer i Drammen.
– Arbeidet er nå i innspurten, og det ser veldig fint ut. Noen synes kanskje grå er en kjedelig farge, men den gjør seg i bybildet, sier Ingebjørg Seland Bjørgum i Bane NOR.
I begynnelsen av august må alt være ferdig. Mandag 3. august skal togtrafikken gå som normalt etter seks uker med vedlikeholdsarbeid mellom Asker og Drammen. Det passet derfor godt å få midler til å pusse opp brua mens det likevel var planlagt buss for tog.
Grått tåler mer sol
Stålbruer skal vedlikeholdes med visse intervaller for å unngå rust. Det vanlige er å sandblåse overflatene helt ned til bart stål og male alt på nytt. I dette tilfellet har Bane NOR vært i forkant, og det er ikke nødvendig med full sandblåsing. Brua får en grundig vask med vann og alkalisk vaskemiddel, og deretter ett nytt toppstrøk. Nå kan den stå i mange år før den trenger mer vedlikehold. Metoden er både mer miljøvennlig og rimeligere enn sandblåsing.
Bjørgum forteller at det går med rundt 2000 liter maling til å dekke de 14 000 kvadratmeterne. Brua var opprinnelig grønn, men sol og skitt har gjort at fargen har tapt seg mye på 25 år.
– Den har ikke vært noe vakkert blikkfang. Vi valgte lysegrå fordi denne fargen tåler UV-stråling bedre enn grønn. Se for deg en rød eller grønn bil – de blir fortere stygge i lakken enn grå biler. Nå vil brua fremstå som ny, og vi mener den vil stå seg bedre uten å bli falmet og skjoldete, sier hun.
Lokal entreprenør
Entreprenøren Consolvo vant kontrakten i konkurranse med flere andre. I tillegg til å vaske og male brua har de utbedret småskader og etablert nye fester for kontaktledningsmastene.
– Det er gøy å være med på et lokalt prosjekt. Vår største utfordring har vært å planlegge slik at vi er minst mulig til hinder for båt- og biltrafikken under brua. Derfor har vi jobbet en del om natta med ett kjørefelt sperret, forteller avdelingsleder Kenneth Andersen i Consolvo.
Han synes samarbeidet har vært godt med både Bane NOR som oppdragsgiver og med værgudene.
– Vi er helt avhengige av gunstig vær for å male, og det har stort sett gått fint. Ellers har vi sett at duene tydeligvis er glad i denne brua – vi måtte fjerne mange kilo med duemøkk, forteller han.