Jernbanebru i Drammen får ny stil

Brua over Strømsøløpet i Drammen går fra tagget og rustflekket grønn til nymalt lysegrå i sommer. Den nye fargen er mer slitesterk enn den gamle.

Nyvasket og nymalt er brua fra 1996 klar for mange års tjeneste. Her gjenstår bare et nytt toppstrøk øverst på bruvangen. Foto: Ingebjørg Seland Bjørgum

Den 25 år gamle og 454 meter lange brua var blant dem som fikk koronamidler fra regjeringen i vår. Det ble satt av 15 millioner kroner til vedlikehold av jernbanebruer i Drammen.

– Arbeidet er nå i innspurten, og det ser veldig fint ut. Noen synes kanskje grå er en kjedelig farge, men den gjør seg i bybildet, sier Ingebjørg Seland Bjørgum i Bane NOR.

I begynnelsen av august må alt være ferdig. Mandag 3. august skal togtrafikken gå som normalt etter seks uker med vedlikeholdsarbeid mellom Asker og Drammen. Det passet derfor godt å få midler til å pusse opp brua mens det likevel var planlagt buss for tog.

Ingebjørg Seland Bjørgum har fulgt opp prosjektet fra Bane NOR sammen med prosjektleder Atle Berg Sørensen. Foto: Privat

Grått tåler mer sol

Stålbruer skal vedlikeholdes med visse intervaller for å unngå rust. Det vanlige er å sandblåse overflatene helt ned til bart stål og male alt på nytt. I dette tilfellet har Bane NOR vært i forkant, og det er ikke nødvendig med full sandblåsing. Brua får en grundig vask med vann og alkalisk vaskemiddel, og deretter ett nytt toppstrøk. Nå kan den stå i mange år før den trenger mer vedlikehold. Metoden er både mer miljøvennlig og rimeligere enn sandblåsing.

Bjørgum forteller at det går med rundt 2000 liter maling til å dekke de 14 000 kvadratmeterne. Brua var opprinnelig grønn, men sol og skitt har gjort at fargen har tapt seg mye på 25 år.

– Den har ikke vært noe vakkert blikkfang. Vi valgte lysegrå fordi denne fargen tåler UV-stråling bedre enn grønn. Se for deg en rød eller grønn bil – de blir fortere stygge i lakken enn grå biler. Nå vil brua fremstå som ny, og vi mener den vil stå seg bedre uten å bli falmet og skjoldete, sier hun.

Lokal entreprenør

Entreprenøren Consolvo vant kontrakten i konkurranse med flere andre. I tillegg til å vaske og male brua har de utbedret småskader og etablert nye fester for kontaktledningsmastene.

– Det er gøy å være med på et lokalt prosjekt. Vår største utfordring har vært å planlegge slik at vi er minst mulig til hinder for båt- og biltrafikken under brua. Derfor har vi jobbet en del om natta med ett kjørefelt sperret, forteller avdelingsleder Kenneth Andersen i Consolvo.

Han synes samarbeidet har vært godt med både Bane NOR som oppdragsgiver og med værgudene.

– Vi er helt avhengige av gunstig vær for å male, og det har stort sett gått fint. Ellers har vi sett at duene tydeligvis er glad i denne brua – vi måtte fjerne mange kilo med duemøkk, forteller han.

Tagging og solbleking preget den grønne brua før arbeidene tok til i sommer. Foto: Ingebjørg Seland Bjørgum