Første steg mot fremtidens trafikkstyring

23. januar 2020 ble trafikkstyringssentralen Sør-Vest i Bergen formelt åpnet av statssekretær Anders B. Werp i Samferdselsdepartementet. – En historisk dag for jernbanen, og starten på noe større, sier konserndirektør Bjørn Kristiansen.

Statssekretær Anders W. Werp klipper seg inn på den nye trafikkstyringssentralen Sør-Vest i Bergen. Kunde- og trafikkdirektør Bjørn Kristiansen (venstre) og trafikkssjef Tom Kristian Dahle holder båndet. Helt til høyre ser vi ordfører i Bergen Marte Mjøs Persen.Foto: Ingunn Halvorsen.

Aldri før har jernbanen opplevd det som skjedde natt til 1. januar 2020 i Bergen, Kristiansand og Stavanger. Sammenslåing av tre sentraler på jernbanen i Sør-Norge er en historisk endring i måten trafikkstyringen har utviklet seg på de siste 30 årene.

Togtrafikken på Sørlandsbanen og Bergensbanen (inkludert Arendalsbanen og Flåmsbana) styres og overvåkes nå fra vår nye sentral i Bergen.

Med denne sentralen blir det lettere for Bane NOR å ta i bruk et nytt signalsystem på Bergensbanen om noen år. Nytt signalsystem innebærer også et nytt system for trafikkstyring. Til sammen vil dette gi flere fordeler til både togselskap og reisende:

  • Raskere og bedre informasjon om togtrafikken
  • Bedre planlegging og enklere justering av ruteplaner.
  • Raskere håndtering av uforutsette hendelser på jernbanen
  • Standardisering av teknologien vi bruker

Inne på sentralen. Ordfører i Bergen Marte Mjøs Persen, statssekretær Anders B. Werp og trafikksjef Tom Kristian Dahle. Foto: Ingunn Halvorsen.

Om noen år skal vi kun ha tre sentraler for hele jernbanenettet: Bergen, Oslo og Trondheim. Det skal hjelpe oss til å bli bedre for våre kunder, togselskap og reisende.

– En ny organisering av trafikkstyringen på jernbanen vil hjelpe oss til å bli bedre for våre kunder. Interessen som andre jernbaneland viser for det vi gjør i Norge tyder på at vi er på riktig vei. Med sentralen Sør-Vest har vi tatt det første steget inn i fremtiden, og jeg gleder meg veldig til det som kommer de neste årene, sier Kunde- og trafikkdirektør Bjørn Kristiansen.

Ny sentral, nytt felleskap

For å markere at togtrafikken på Sørlandsbanen styres nå fra Bergen, fikk Anders B. Werp, statssekretæren i Samferdselsdepartementet, lov til å stille et signal for et lokaltog som kjørte fra Stavanger stasjon i retning Nærbø.

– Siden 2008 har vi økt bevilgningene på jernbanen med cirka 80 prosent, noe som viser hvor viktig jernbanen er for regjeringen. Det gleder meg å se hva Bane NOR får gjort med disse midlene, spesielt når det bidrar til at jernbanen blir bedre for de reisende, kommenterte statssekretæren.

Trafikksjef i Sør-Vest Tom Kristian Dahle gleder seg til å lede videre en sentral som nå samler alt nødvendig fagkompetansen på ett sted, og der de ansatte ser frem til å ta i bruk ny teknologi.

– Vi har sett frem til denne dagen, for den markerer en modernisering som vi har lengtet etter og gledet oss til. Aldri mer skal noen av våre operative ansatte i sentralen sitte alene på jobb. Nå skal vi danne et miljø, bygge en kultur og gjøre oss klare for fremtiden, sier Tom.