Vedlikeholdsoversikt 2019

Bane NOR utfører vedlikehold og fornyelse på mange fronter i 2019. Størst blir innsatsen på hovedstrekningene Kongsvingbanen, Østfoldbanen, Bergensbanen, Nordlandsbanen, Sørlandsbanen og i Osloområdet.

Illustrasjonsfoto: Øystein Grue

I 2019 har Bane NOR på landsbasis fått bevilget 2,6 milliarder kroner til drift, samt 1,8 milliarder til forebyggende og korrektivt vedlikehold. Drøye 2,5 milliarder går til fornyelse av eksisterende anlegg.

I tillegg er det bevilget 1,4 milliarder til ERTMS-prosjektet, som skal erstatte dagens signalsystemer og dermed gi bedre punktligheten og øke kapasiteten på jernbanen. Med i oversikten er også store utbyggingsanlegg som er finansiert over jernbanens investeringsbudsjett for 2019 på nær 10 milliarder kroner.

Dovrebanen sør for Lillehammer

  • Skinnebytte på utvalgte strekninger mellom Eidsvoll – Fåberg
  • Svillebytte på strekningen Hamar – Fåberg
  • Bytte av sporveksel Lillehammer og Bergseng stasjon
  • Bruvedlikehold på utvalgte bruer på strekningen Eidsvoll – Fåberg

Østfoldbanen                                                                    

  • Bygging av nytt dobbeltspor (Follobanen) pågår for fullt
  • Utskifting av master på Østre linje
  • Forarbeider for bygging av støttemur/fjellrensk
  • Vegetasjonstiltak
  • Tunnelsikring
  • Fornyelse av dreneringsanlegg
  • Fornyelse av skinner, sviller og sporveksler
  • Bruvedlikehold

Vestfoldbanen

  • Fornyelsestiltak på kontaktledningsanlegg, bytte av sugetransformatorer
  • Solslyngtiltak Drammen – Larvik
  • Bytte av skinner på flere partier og flere strekninger
  • Fornyelse av gjerder på deler av strekningen

Gardermobanen

  • Skinnebytte på delstrekninger
  • Komponentbytte på sporveksler
  • Fornyelse av støttemurer
  • Revisjon av sporvekseldrivmaskiner
  • Vegetasjonstiltak/skogrydding
  • Forskjellige vedlikeholdstiltak på signal, lavspenning, overbygning og underbygning på delstrekninger

Hovedbanen

  • Sporvekselfornyelse og komponentbytte mellom Lillestrøm og Eidsvoll
  • Fornyelsestiltak på Alnabru skiftestasjon
  • Stabilisering av grunn/jernbanefylling ved Varud holdeplass
  • Tiltak mot solslyng bl.a. innmåling, ny linjeberegning og nøytralisering
  • Bruarbeider
  • Stikkbytte av skinner og sviller på delstrekninger
  • Vedlikeholdstiltak på signal- og elkraftanlegg på delstrekninger
  • Fjerning av spor og 2 sporveksler, samt fornyelse av et buttspor mellom Nyland og Grorud
  • Utskifting av sporveksel-grupper, sporkryss og spor inkl. masseskifte Lodalen

Drammenbanen

  • Rehabilitering av Lieråsen tunnel, planlagt ferdig 2021. Tiltakene er bl.a. utskifting av spor og sporveksler, gjennomgående masseskifte, fornyelse av kontaktledningsanlegget og nytt nødlysanlegg
  • Nytt ventilasjonsanlegg i vestibyle på Nationaltheatret, samt utskifting av markeringslys på stasjonen
  • Utskifting av sporveksler og sporfeltoppgradering på Skøyen
  • Sporfornyelse Lier – Brakerøya, samt bytte av sporveksel på Brakerøya
  • Utskiftning av sporveksler, skinner, sviller og ballast på Billingstad, Hvalstad og Asker stasjoner
  • Sikring og rehabilitering av støttemurer, samt vannsikring i tuneller
  • Tiltak på elkraft og signal bl.a. fornyelse av kontaktledningsanlegg Slependen-Asker, sporvekselvarmeanlegg Oslo S/Lysaker, ny strømforsyning signalanlegg på Oslo S og Skøyen
  • Rehabilitering av sporveksler – komponentbytte flere steder

Bratsbergbanen:

  • Svillefornyelse
  • Sveising og nøytralisering

Spikkestadbanen

  • Komponentbytte og mindre vedlikeholdstiltak

Sørlandsbanen

  • Utskifting av kontaktledningsanlegget (KL) med etablering av autotransformatorer (AT) Moi-Egersund
  • Rehabilitering av sporveksler
  • Gjerding på enkelte strekninger
  • Pumpepartier
  • Fornyelse av dreneringsanlegg Egersund – Stavanger, Nordagutu – Nelaug, samt dreneringstiltak Bryne –Klepp, Nordagutu – Kristiansand
  • Skogrydding: forsering Kristiansand – Egersund og behandling av ettervekst på alle strekinger
  • Svillebytte Kristiansand – Egersund, Nordagutu – Skien
  • Skinnebytte Nordagutu – Nelaug
  • Brufornyelse Nordagutu – Kristiansand og bruvedlikehold på delstrekninger
  • Bytte av KL-master Nordagutu – Kristiansand
  • Tunnelsikring

Numedalsbanen

  • Skinnebytte Rollag – Kongsberg

Arendalsbanen

  • Svillebytte

Bergensbanen

  • Ballastrensing mellom Hønefoss og Gol
  • Svillebytte og innfesting pga. solslyng
  • Fornyelse av snøoverbygg Finse - Reimegrend
  • Fornyelse av dreneringsanlegg Bergen - Voss, Voss – Myrdal og Hallingdalen
  • Skogrydding bl.a. mellom Upsete – Voss og behandling av ettervekst
  • Reparasjoner/justering på kontaktledningsanlegg Lågheller-Myrdal, stikkbytte master Upsete-Myrdal, samt reparasjoner av sugetrafokiosker Finse–Haugastøl
  • Bruvedlikehold
  • Fjell- og tunnelrensk
  • Rensk av stikkrenner på deler av strekningen
  • Skinnebytte i Gravhalstunnelen
  • Komponentbytte på sporveksler på delstrekninger
  • Arbeidsplasspakking, gjennomgående sporjustering og sporvekseljustering
  • Diverse klimatiltak

Randsfjordbanen

  • Utskifting av bæreline på kontaktledningsanlegg
  • Mindre reparasjoner, komponentbytte og vedlikeholdstiltak

Roa-Hønefossbanen

  • Skinne- og svillebytte
  • Mindre reparasjoner, komponentbytte og vedlikeholdstiltak

 Flåmsbana

  • Svillebytte
  • Mindre reparasjoner, komponentbytte og vedlikeholdstiltak

Gjøvikbanen

  • Elektroarbeider
  • Skinnefornyelse
  • Bruarbeid: reparasjon av mindre feil og utskifting
  • Fornyelse av sporveksler
  • Komponentbytte på kontaktledningsanlegg Oslo S - Grefsen
  • Stikkbytter av skinner og sviller

Kongsvingerbanen

  • Utskifting av kontaktledningsanlegget (KL) med etablering av autotransformatorer (AT)
  • Bruvedlikehold bl.a. Fetsund bru, Lerelva, Disenå, Kongsvinger - Riksgrensen
  • Fornyelse av dreneringsanlegg
  • Stikkbytte av skinner og sviller
  • Sporvekselfornyelse

Dovrebanen (nord for Lillehammer)

  • Fornyelse av dreneringsanlegg
  • Generell renovering og reparasjon av mindre feil på bruer
  • Sporfornyelse på Dombås st
  • Svillebytte Drivstua stasjon
  • Ny kontaktledning Fokstua-Vålåsjø
  • Skogrydding samt behandling av ettervekst
  • Utskifting av utvending signal-/sikringsanlegg bl.a. nye LED-matriser hovedsignal, samt nye eltel-omformere Vinstra og Ringebu
  • Komponentbytte på kontaktledningsanlegg
  • Gjerding

Raumabanen

  • Fornyelse av togvarmetransformator Åndalsnes
  • Sporfornyelse Åndalsnes stasjon

Rørosbanen

  • Sporfornyelse - samtidig skinne- og svillebytte
  • Svillebytte på sporveksel på Rustad og bakker Sør Koppang
  • Skogrydding
  • Fjell- og tunnelrensk
  • Gjerding
  • Rensk av stikkrenner
  • Grøfterensk - linjegrøfter og terrenggrøfte

Solørbanen

  • Sporfornyelse - samtidig skinne- og svillebytte
  • Grøfterensk - linjegrøfter og terrenggrøfter
  • Bytte mellomlegg og sideisolator
  • Gjerding
  • Skinnespyling

Nordlandsbanen

  • Skifte av ca 60 000 sviller, planlagt ferdig 2020
  • Fornyelse av dreneringsanlegg
  • Reparasjon av mindre feil på bruer
  • Skinnefornyelse
  • Tunnelsikring
  • Skogrydding og behandling av ettervekst
  • Sporvekselfornyelse på Hommelvik stasjon
  • Fornyelse av innvendig sikringsanlegg Trønderbanen
  • Fornyelse av utvending signal-/sikringsanlegg
  • Ombygging av innkoblingsfelt ved Hopstad planovergang
  • Fornyelse av spor 3 på Heimdal
  • Revisjon av sporvekseldrivmaskiner og sporfeltreleer Trønderbanen

Ofotbanen

  • Utskifting av skinner og sviller på flere delstrekninger
  • Fornyelse av snøoverbygg
  • Gjenoppbygging av «Tjuvoverbygget» etter brann i 2018
  • Fornyelsestiltak på signalsystemer
  • Rensk av stikkrenner
  • Grøfterensk - linjegrøfter og terrenggrøfter
  • Fjell- og rassikring

Øvrige tiltak

  • Landsdekkende maskinelt sporvedlikehold bl.a. gjennomgående sporjustering, sporvekseljustering, ballastrensing, ballastsupplering, ballastprofilering, skinnesliping, og skinnesmøring
  • Arbeider for innføring av nytt signalsystem ERTMS
  • Vedlikeholdstiltak på terminaler, bygninger og tekniske bygg
  • Fornyelsestiltak av energiforsyningsanlegg
  • Tiltak på stasjoner for bedre på- og avstigninsgforhold, parkering mv
  • I tillegg kommer generelt årlig arbeid med kontroller og mindre reparasjoner og vedlikeholdstiltak på alle strekninger