Tungvektere fra hele verden treffes i Narvik

Denne uken er fagfolk som driver med den aller tyngste godstrafikken samlet til verdenskonferanse i Narvik. Nærmere 500 personer fra 29 land deltar på det som trolig er tidenes største jernbanekonferanse på norsk jord.

Med 30 tonns aksellast er Ofotbanen unik i norsk sammenheng, men likevel en lillebror IHHA-sammenheng. (Foto: Alf Helge Løhren)

Organisasjonen «International Heavy Haul Association» (IHHA) står bak konferansen i Narvik med Bane NOR og svenske Trafikverket som arrangører.

– Det er frakt av kull og mineraler som dominerer på verdensbasis, men det finnes også tunge tog hvor man stabler containere i høyden, blant annet i USA og Canada. Andre medlemsland i IHHA er Australia, Brasil, Sør-Afrika, India, Russland og Kina, opplyser områdedirektør Thor Brækkan i Bane NOR, som også er nestleder i IHHA.

­– Trafikverket og Bane NOR samarbeider tett om driften av Ofotbanen og Malmbanan. Sammen med gruveselskapet og togoperatøren LKAB, samt tre svenske universiteter, har vi gått sammen i «Nordic Heavy Haul», som har ett, felles medlemsskap IHHA, sa Brækkan i sin åpningstale i Narvik kulturhus onsdag 12. juni.

Stolt lillebror

– I IHHA-sammenheng er vi lillebror, men vi er stolte over historien vår, hvor malmtog har vært i drift mellom gruvene i Nord-Sverige og havnene i Luleå og Narvik siden 1902. Dette gleder vi oss til å vise fram og fortelle dere om, sa Brækkan til de frammøtte gjestene.

Konserndirektør Vibeke Aarnes i Bane NOR og Stefan Engdahl fra Trafikverket, som er sjef for virksomhetsområdet planlegging, stod for den offisielle åpningen, sammen med visedekan Raymond Kristiansen fra Norges arktiske universitet, hvor konferansen avholdes.

Ved siden av banens historie og betydning kretset åpningstalene omkring det sentrale temaet for konferansen, som er knyttet til «den fjerde industrielle revolusjon». Dette innebærer at digitale teknologier smelter sammen med infrastruktur og tekniske systemer – for eksempel slik at informasjon om tilstanden på spor og materiell kan mottas og behandles i sanntid.

Konserndirektør Sverre Kjenne fulgte opp med et innlegg om digitaliseringen av jernbanen i Norge, før det tettpakkede programmet dro i gang med opptil fem parallelle foredrag. Totalt presenteres 135 «papers» i innlegg på konferansen, og 36 andre på roll-ups i lokalene underveis – med andre ord forskning og teknisk fordypning på høyt nivå.

Stort arrangementsløft

Allerede mandag og tirsdag var det en «tjuvstart» på konferansen med to kursdager hvor verdens fremste eksperter innen ulike fagområder formidlet kunnskap til nye generasjoner med fagfolk, drøyt hundre i tallet. Tirsdag var det et velkomstarrangement, før det nå er full fres for arrangementskomiteen med Bane NORs prosjektsjef Stein-Hugo Steffensen i spissen gjennom tre travle dager fram til fredag. Lørdag avsluttes det hele med en faglig rettet omvisning på begge malmterminalene i Narvik og i naturskjønne omgivelser langs Ofotbanen.

– En så stor konferanse er et betydelig løft for oss på arrangementssiden, men samtidig er det en unik mulighet til å vise fram det vi driver med, hente inspirasjon og ny kunnskap, samt knytte verdifulle kontakter, framholder Steffensen.

En viktig del av konferansen er å knytte kontakter og utveksle erfaringer over landegrensene. Bildet er fra åpningsdagen på UiT i Narvik. (Foto: Steffen Normark)

Fakta om Ofotbanen

Strekningen fra Narvik havn til Riksgrensen er 42 km lang. Banen ble tatt i bruk 15. november 1902.

Det er kryssingsspor på Narvik, Djupvik, Straumsnes, Rombak, Katterat og Bjørnfjell. Banen er tilrettelagt for 750 meter lange tog. Siden 2013 er det brukt ca 1,8 milliarder kroner på å øke kapasiteten på banen.

Daglig trafikkeres banen av 12-13 togpar med malm fra gruvene i Kiruna (LKAB) og Pajala (Kaunis Iron) til Narvik. Dessuten er det to togpar med persontrafikk. samt tre godstogpar til/fra Alnabru.

Dette trekløveret stod for åpningen av konferansen: F.v. Raymond Kristiansen fra UiT, Stefan Engdahl fra Trafikverket og Vibeke Aarnes fra Bane NOR. (Foto: Steffen Normark)