Militært logistikkløft i Narvik

På oppdrag fra Grenland Rail og Forsvaret lastes i disse dager 14 tog med militært materiell på Narvikterminalen for å fraktes til Norrbotten og militærøvelsen Northern Wind. Med dette oppdraget utnyttes kapasiteten på terminalen til det ytterste.

Lasting av stridsvogner på terminalen.(Foto: Bjørnar Stensen)

– Det er begrenset med spor- og depotplass på terminalen, og det er stram produksjon i en normalsituasjon. Et bredt samarbeid mellom alle involverte aktører var derfor helt nødvendig for å få dette til, sier Paul Agnar Røvik, regional terminalleder i Kunde- og trafikkdivisjonen i Bane NOR. 

De daglige brukerne av terminalen er RailCombi, Axess, Autotransport, Schenker og Mantena. Dessuten ble Narvik havn koblet inn, og sammen med togselskapet Grenland Rail og Forsvaret satte man seg ned for å legge en god plan.

– Prosessen har vært preget av at alle aktørene har vært svært positive og løsningsorienterte. Vi hadde ikke fått dette til ellers, framholder Røvik.

I tillegg ble også Infrastrukturdivisjonen i Bane NOR en viktig bidragsyter, blant annet gjennom å rydde plass til teltleir for Forsvaret og på kort varsel stille opp med hovedsikkerhetsvakt når togene skulle lastes.

Fram og tilbake

Det første toget gikk til Sverige 7. mars, og denne uka går det to tog hver dag. Fredag 15. mars har alle de 14 togene kommet seg av gårde. I månedsskiftet mars/april kommer alt sammen i retur, slik at jobben endres fra lasting til lossing.

– Selv om helhetsinntrykket er positivt har vi hatt noen utfordringer, blant annet med å få togene på plass i terminalen til rett tid. Vi skal derfor gjøre en grundig evaluering før tilbaketransporten, sier Røvik.

Plassproblemer

Terminalen på Fagernes har tre spor, som til daglig brukes til lasting og lossing av tre godstog som kjører mellom Alnabru og Narvik via Sverige. I tillegg er det noen hensettingsspor som i stor grad også er i bruk.

– Da vi startet planleggingen hadde vi derfor i utgangspunktet plassproblemer. Løsningen ble å stalle ekstratogene på spor som Infrastruktur i Bane NOR disponerer på den såkalte Nedrelinja. Terminalen hadde heller ikke plass til å mellomlagre mesteparten av det militære materiellet, men her fikk vi til en avtale med Narvik havn, forteller Røvik.

Et annet spørsmål var om rampene på terminalen som er beregnet på lossing av personbiler, ville tåle vekten av beltegående Leopard-stridsvogner? Forsvaret og rådgiverfirmaet Sweco så på saken, og konklusjonen var at 52 tonn tunge tanks ville gå bra. Og det har det gjort.

Forsvaret satser på jernbane

– Det er første gangen noe sånt som dette gjøres i Narvik, og det har vært en lærerik og utfordrende prosess. Vi vil bygge videre på erfaringene, siden Forsvaret har signalisert et ønske om at terminalen kan brukes i slike sammenhenger oftere, avslutter Paul Agnar Røvik.

Dette ønsket ble understreket av at forsvarsminister Frank Bakke-Jensen besøkte terminalen onsdag 12. mars, hvor han blant annet fulgte med på opplastingen av ett av de siste togene.

Stridsvogner underveis til Norrbotten på Malmbanan på svensk side av grensen. (Foto: Mads Skoland)