Han snekret skiltet som får kundene på riktig tog

Tor Øystein syntes synd på passasjerene som gikk på Oslotoget når de skulle til Stavanger. I nesten 30 år har skiltet han laget hjemme på morens persiske teppe, vist vei på Kristiansand stasjon.

Tor Øystein Offengård (t.h.) snekret skiltet som viser vei på Kristiansand stasjon. Kollega Finn Hodne har stilt inn hvor de neste togene skal. Foto: Ingunn Halvorsen

Kristiansand stasjon kan ved første øyekast se ut som en endestasjon, selv om den ligger midt på Sørlandsbanen. Sporene fra Oslo og Stavanger kommer nemlig inn parallelt, og togene må skifte kjøreretning før de kan fortsette reisen mot øst eller vest. På jernbanespråket kalles dette en sekkestasjon, og Kristiansand er en av få slike i Norge.

- Vi opplevde stadig at folk gikk på feil tog. Når to tog stod side om side med avgang omtrent samtidig, skyndte mange seg om bord uten å legge merke til det lille skiltet på plattformen, minnes Tor Øystein Offengård. Han jobbet som togleder i 1990 da NSB dro i gang et kundeserviceprosjekt.

Kryssfiner og vindusheis

- Jeg tenkte at vi måtte gjøre noe for at kundene lettere skulle komme seg på riktig tog. Dette skapte jo mye stress for både passasjerer og ansatte. Så jeg foreslo at jeg kunne lage et nytt og mye større skilt enn det vi hadde fra før, forteller Offengård.

Forslaget ble godt mottatt, og med et budsjett på 2000 kroner satte han i gang. En kasse i kryssfiner, gardinstenger med trinser og vindusheis fra en Ford Granada 1975-modell ble mekket sammen hjemme i stua.  Han studerte NSBs designhåndbok for å få skiltet mest mulig likt andre NSB-skilt.

- Min mor var litt bekymret fordi jeg brukte det persiske teppet hennes som underlag. Hun mente hun fortjente en gratis togbillett fra NSB for tort og svie, ler Offengård. Det viste seg vanskelig å få til, så han kjøpte billetten selv.

Slitesterkt

Skiltet ble montert på en kiosk mellom spor 2 og 3, og der henger det fremdeles etter nesten 30 år. Trafikkstyreren ved stasjonen kan fjernstyre det, og vindusheisen ruller frem hvilken by neste tog går til.   Nå blir det montert elektroniske tavler på stasjonen i Kristiansand, og det gamle skiltet blir snart pensjonist.

- Det oppfyller neppe dagens krav til design. Men jeg lurer på om leverandøren av de nye tavlene klarer det til samme budsjett og betingelser, smiler Offengård. Han leverte nemlig sitt skilt med ubegrenset garanti.

- Det har vært minimalt med vedlikehold, enda heisen må ha gått opp og ned minst 250 000 ganger, konstaterer han. Aller mest fornøyd er at han med at mange flere kunder finner riktig tog på første forsøk.