Fantastisk passasjervekst etter åpningen av nytt dobbeltspor

Et halvt år etter åpningen av Farriseidet-Porsgrunn på Vestfoldbanen, viser nye trafikktall at det er en passasjerøkning på 55% på strekningen Skien/Porsgrunn-Larvik. Nå utvides også rutetilbudet.

Passasjerene strømmer til toget etter åpningen av nytt dobbeltspor mellom Larvik og Porsgrunn. Nå belønnes de med flere avganger. Foto: Terje Walle, Bane NORDet nye dobbeltsporet Farriseidet-Porsgrunn, åpnet for trafikk 24. september 2018. De reisende på strekningen fikk en topp moderne og høyteknologisk bane som erstattet den gamle nedslitte banen fra 1882. Reisetiden mellom Porsgrunn og Larvik ble redusert fra 34 minutter til 12 minutter, mens strekningen Skien til Oslo ble redusert med 27 minutter.

Fantastisk respons
Responsen har vært enorm. NSBs trafikktall for perioden oktober 2018 - februar 2019 viser en gjennomsnittlig trafikkøkning på 55%, eller 16 000 passasjerer i måneden. Til sammenligning er passasjerveksten for rute R11 Skien-Eidsvoll, 4,8%.

Narvesen på Porsgrunn stasjon har også merket effekten av passasjerøkningen. Daglig leder fortalte til Porsgrunns Dagblad (22. februar 2019) at omsetningen i kiosken har økt med 50% etter åpningen av det nye dobbeltsporet. 

– Vi har opplevd en stor positiv endring siden den nye togtraséen åpnet. Det er mange flere kunder og omsetningen har økt med over 50 prosent, sa kjøpmann og eier av Narvesen i Jernbanegata, Marion Tangvald Rosland, til avisen.

Stor samfunnsnytte
Fungerende prosjektdirektør i Utbygging Vestfoldbanen i Bane NOR, Lars André Tangerås, var prosjektsjef for utbyggingsprosjektet Farriseidet-Porsgrunn. Han synes det er veldig gøy å se at responsen har vært så enorm etter åpning. Tangerås er bosatt i Skien og pendler daglig med tog til Tønsberg, så han har selv registrert at det er flere som går på toget i Skien og Porsgrunn etter åpningen.

– Syv tunneler og ti bruer måtte bygges for å føre den nye banen igjennom et svært kupert landskap. Det var utfordrende arbeid, men vi åpnet den nye banen til avtalt tid, kost og kvalitet og uten alvorlige ulykker, og det er vi veldig stolte av, sier Tangerås. 

Bedre togtilbud
De gode passasjertallene har bidratt til at Jernbanedirektoratet nå har gitt foreløpig tilsagn om å utvide rutetilbudet med et tidlig morgentog sørover og et sent kveldstog nordover på Vestfoldbanen. Tilsagnet er gitt med forbehold om at tiltaket finansieres over statsbudsjettet.

Det har vært stor etterspørsel etter et tidligere tog, og fra 15. desember 2019 kjører første tog fra Drammen til Sandefjord kl. 04.27. Toget ankommer Torp kl. 05.22, noe som betyr at man rekker alle morgenflyene fra Torp. Toget snur så i Sandefjord og kjører tilbake til Tønsberg før det igjen snur og kjører sydover til Skien.

I dag ankommer første tog Skien kl. 08.06, men med det nye tilbudet er toget framme 25 minutter tidligere.. Fra samme dato settes det også opp et kveldstog som kjører fra Skien til Drammen kl. 23.09, en time senere enn dagens siste avgang. Toget stopper bl.a. også på Torp, i god tid etter at siste fly har ankommet flyplassen..

– Dette viser at det er samfunnsnyttig å bygge ny infrastruktur. Passasjerene kommer når tilbudet blir bedre. Nå gleder vi oss til å ta fatt på to nye prosjekter på Vestfoldbanen. Nykirke-Barkåker og Drammen-Kobbervikdalen har byggestart høsten 2019. Når vi åpner disse parsellene i 2024, blir det sammenhengende dobbeltspor mellom Drammen og Tønsberg, det gjør det mulig å kjøre fire tog i timen mellom Tønsberg og Oslo, avslutter Tangerås.