Vinterhelter får sommerpussen

Side om side i verkstedhallen på Voss står Bergensbanens to snøfresere med alle luker på vidt gap. Det er tid for pleie og omsorg før en ny vinter.

Sigurd Fadnes (f.v.), Knut Mestad, André Christoffer Kleppe, Kjell Arne Byrkje og Odd Arne Nilsen klargjør snøfreserne for nok en vinter på Bergensbanen. Foto: Ingunn Halvorsen

I over 40 år har de gule maskinene med røde vifter buldret over høyfjellet for å holde banen vinteråpen. De kan frese vekk 19 000 tonn snø i timen, og mange synes de er et imponerende syn. I april kom et tv-team helt fra Japan for å lage reportasje om Beilhack-snøfreserne.

Men nå er det stille. Beilhack 5012 ser i grunnen litt pjusk ut der den står med to gapende hull i front, mens vifter og propeller ligger på gulvet og venter på overhaling.

Tung vinter

Bane NORs verksted på Voss har ansvar for service og vedlikehold av de to snøfreserne. Mellom en og tre måneder tar sommerpussen, alt etter hvor hard medfart de har fått.

- I år merkes det at de har jobbet mye, blant annet med ekstra turer på Sørlandsbanen og Gjøvikbanen. Heldigvis tåler de en trøkk, sier verkstedleder Knut Mestad. Han kjørte Beilhack selv i tolv år og har et nært forhold til de gule sliterne.

- De er voldsomt kraftige og anvendelige. Samtidig er de kompliserte, blant annet fordi de kan dreie hele maskinen 180 grader rundt sentrumsdelen for å kjøre i motsatt setning, forklarer han.

Det gule motorhuset er løftet av så André Christoffer Kleppe kan kontrollere motorene; en til fremdrift og to som driver vifter og propeller. Foto: Ingunn Halvorsen

Deler fryser fast

Blant de faste punktene i sommerpussen er kontroll av alle slanger og koblinger, motorservice og skift av 600-700 liter olje.

Viftene har fått juling i vinter. Foto: Ingunn Halvorsen

I vintersesongen har mekanikerne telefonvakt for å kunne trå til raskt ved akutte feil. De tøffeste vintrene er de med nullføre og dårlig vær over lengre tid. Stadige skifter mellom kuldegrader ute og varme tunneler gjør at bevegelige deler lett fryser fast. Stigningen fra Voss (56 meter) til Bergensbanens høyeste punkt på Finse (1222 meter over havet) setter også maskinene på prøve.

Snart 13 i verden

- Mekanikerne våre på Voss er eksperter på snøfreserne og gjør en kjempejobb med å holde dem i god stand. Disse maskinen er vi helt avhengige av, sier avdelingsdirektør for transport i Bane NOR, Håvard Vestgren.

Bane NOR har også en tredje Beilhack-snøfreser, som hører til på Nordlandsbanen. Maskinene er produsert i Tyskland. På verdensbasis finnes det 12 Beilhacker av denne størrelsen, fordelt på blant annet Russland, USA, Italia og Sveits. Nummer 13 er i produksjon og skal til Østerrike.

- Jeg blir stolt når Beilhacken bidrar til å holde Bergensbanen åpen vinteren gjennom. Da merker vi at jobben vi gjør er viktig, sier reparatør Kjell Arne Byrkje. Foto: Ingunn Halvorsen