Jernbanen bestod NATO-testen

I høstens store NATO-øvelse har jernbanetransport vært en viktig brikke. Over 200 ekstratog har fraktet militært materiell til og fra øvelsesområdene, og 8000 meter med hensettingsspor har vært i bruk.

Transport av kjøretøy fra Brigade Nord under øvelse Trident Juncture. (Foto på Levanger stasjon: Njål Svingheim, Jernbanemagasinet)

Enorme mengder med materiell og utstyr måtte til da 53 000 soldater fra en rekke land gjennomførte den største øvelsen i Norge på mange tiår. Dermed har «Trident Juncture» også vært en gigantisk logistikk- og transportøvelse, som var langt større enn de to ukene som feltøvelsen varte.

Forsvaret satser på jernbane

– Vi har egentlig vært på øvelse helt siden begynnelsen av september. I forbindelse med Trident Juncture har vi for første gang organisert transport- og logistikkenheten sammen som en bataljon. Dette omfatter alt av transportarbeid på terminaler og havner, på flyplasser, vei og jernbane, forteller major Henning Richardsen. 

Majoren opplyser at siden rundt 2010 har Forsvaret tatt opp igjen bruken av jernbane.

– Utover på 1990-tallet og første del av 2000-tallet forsvant nesten all bruk av tog, men dette er nå kraftig endret. Nå bruker vi jernbane så mye vi kan for å flytte særlig det tyngste materiellet.  Transport av tungt forsvarsmateriell på jernbane er veldig effektivt og nyttig, sier Richardsen.

– Vi høster gode erfaringer med den økte bruken av jernbanetransport, sier major Henning Richardsen. (Foto: Njål Svingheim, Jernbanemagasinet)

Stort løft

Bane NOR hadde det aller første planleggingsmøtet med Forsvaret i 2016, og forberedelsene har vært grundige. Fra Bane NORs side har trafikkstyringssentralen på Hamar koordinert togtrafikken i forbindelse med Trident Juncture og ivaretatt logistikken inn og ut fra terminalene.

– Dette har vært et løft for oss, men i det store og det hele har vi grunn til å si oss godt fornøyd. Jeg hadde fryktet at det store omfanget av militære ekstratog skulle fått større konsekvenser for den ordinære togtrafikken, men det har gått over all forventning, sier togdriftsleder Knut Olsen ved trafikkstyringssentralen.

Blant utfordringene under inntransporten var at mange av togene fra utlandet ankom med forsinkelser på alt fra noen få timer til flere dager.

 – Vi måtte snu oss rundt og lage nye ruteplaner, endre oppsatte turnusplaner og koordinere på nytt for å finne løsninger på terminalene. Da hjelper det å ha folk som kjenner jernbanen godt, forteller Olsen.

I tillegg var noen av godstogene fra utlandet betydelig lengre enn avtalt.  For å få plass på korte kryssingsspor og lastegater på terminaler, måtte disse togene deles under inntransporten.

– Mange erfarne, flinke og løsningsorienterte medarbeidere har bidratt til et vellykket resultat, og de skal ha sin fortjente del av æren for at Bane NOR har bestått testen så langt, sier Knut Olsen.

Denne uka fraktes hovedtyngden av materiellet ut igjen, og returtransportene er vesentlig enklere og mer forutsigbare å håndtere. Tirsdag 13. november gikk det 13 tog ut av landet over Charlottenberg. Mot helga avtar trafikken, og i fortsettelsen blir det mer sporadiske transporter.

Ingen farlige hendelser i felt   

I flere av øvingsområdene som ble brukt under feltøvelsen, var det jernbanestrekninger med vanlig sivil trafikk. For å unngå farlige situasjoner med mennesker eller materiell i sporet under «kampens hete», ble det gjort egne risikovurderinger og ulike tiltak i samarbeid mellom Bane NOR og Forsvaret. Blant annet ble det laget en egen informasjonsvideo.

– Det har ikke kommet inn en eneste melding om uønskede hendelser knyttet til militær aktivitet ved sporene. Forsvaret og øvingsledelsen fortjener ros for å ha vist stor respekt og lojalitet for våre regler og bestemmelser, sier Knut Olsen.

I denne artikkelen i Jernbanemagasinet kan du lese mer om militærtransportene og bruken av jernbane under høsten storøvelse.