Norske baner utnyttes maksimalt
Kapasiteten i det norske jernbanenettet blir nå utnyttet maksimalt i områdene nær storbyene. Faktisk er utnyttelsen i de mest hektiske timene høyere enn hva som etter teoretiske modeller er 100% utnyttelse. Dette betyr at det haster med å øke kapasiteten.
Denne artikkelen er eldre enn ett år.
Det er trangt om plassen på sporene nær storbyene. Bakgrunnen er selvfølgelig den store veksten i togtrafikken de siste årene. Stadig flere reiser med tog og stadig mer varer skal sendes mellom landsdelene. -I godstrafikken er det nå vanskelig å få tilpasset en rutemodell som gir togselskapene avgangstider de er tilfredse med. Derfor ser vi at det haster med å øke kapasiteten, sier seksjonssjef for ruteplanlegging og rutetildeling i Jernbaneverket, Nils Hansegård.
Jernbaneverket øker kapsiteten
Jernbaneverket nærmer seg ferdigstillelse av anlegget av ny godsterminal på Ganddal ved Stavanger, det planlegges kapasitetsøkende tiltak på godsterminalene Alnabru i Oslo og Brattøra i Trondheim. Men det trengs også flere spor å kjøre på, særlig på det sentrale Østlandet og nær Trondheim, Stavanger og Bergen.
Som kjent bygges nå nye dobbeltspor på strekningene Lysaker - Sandvika og Sandnes - Stavanger. I tillegg nærmer det seg oppstart for strekningene Bergen - Fløen, Barkåker - Tønsberg, og man ser på kapasiteten inn til Trondheim fra sør.
For godstrafikken er det også nødvendig å bygge ut med flere og lengre kryssingsspor på hovedstrekningene mellom landsdelene. -Vi ser at vi allerede har svært stor nytte av de anleggene som har blitt fullført i de senere årene, sier Hansegård. Han viser da til Gardermobanen Oslo - Eidsvoll, til dobbeltsporet på Østfoldbanen fra Ski fram til like før Moss, og til delparsellen Sandvika - Asker.
De strekningene der kapasiteten i jernbanenettet nå er på tålegrensen i de mest hektiske tidene på døgnet er:
- Oslo S - Sandvika
- Oslo S - Ski
- Lillestrøm - Kløfta (Hovedbanen)
- Sandnes - Stavanger
- Marienborg - Trondheim - Hell
- Arna - Bergen
- Drammen - Skien over Vestfold og Moss - Halden er også nær kapasitetsgrensen.
I tillegg er det en rekke andre strekninger der man ligger på 70 - 100% kapasitetsutnyttelse. Disse strekningene ligger både på Østlandet og rundt Trondheim og Bergen.