Femstjernes
Bli med på en av de åtte beste togopplevelsene i Europa.
– VI VALGTE NORGE fordi det er så vakkert. Du
kan se ut vinduet, og det du ser kunne du brukt som
tapet, sier Tian Yixhan, som er på rundreise sammen
med venninnen Shelly Han. De to unge damene fra Canada
har nettopp solgt syklene de brukte til å saumfare
Lofoten og gått på nattoget i Bodø.
Helt foran i toget, i et Di4-lokomotiv som brummer
med så djup bass at det skvulper i magen, sitter lokfører
Arve Foss. Trønderen har kjørt tog i mer enn 30 år, men
fortsatt er ikke to dager like sett fra førersetet.
– Om sommeren kjører jeg i dagslys hele natta. Om
vinteren er det natt hele døgnet. Den fineste strekningen
er mellom Lønsdal og Bodø. Fra Fauske til Bodø
går sporet nesten i fjæra. Det er veldig vakkert, sier
Foss, og en fin sommernatt ut fra Bodø kan ingen være
uenig med ham i det.
Du kan se ut vinduet, og det du ser kunne du brukt som tapet.
TIAN YIXHAN, turist på Nordlandsbanen
Kult-TV
«Nordlandsbanen minutt for minutt» fra Trondheim
til Bodø blir fort 600 minutter med variert natur
– og mange kulturminner. Flere enn 150 000 så hele
togturen på NRK mens 1,1 millioner var innom og kikket
litt. Deretter gikk en timeslang versjon over dammen
til USA der teipen, med noe påfyll av utdypende
videoklipp, ble sendt på mer enn 100 TV-kanaler. Slikt
får gjerne noen følger.
To som satt hjemme i Larvik og ble inspirert av sendingen
på NRK, var Grethe Holmen og Øyvind Jensen.
Etterpå begynte de å planlegge sin egen tur. Det første
forsøket gikk bokstavelig talt i vasken og ble kansellert
på grunn av flom i Gudbrandsdalen. Men i år ble det
tur, med tog hele veien fra Larvik til Bodø og tilbake.
Før de satte seg på nattoget tilbake fra Bodø, var den
største opplevelsen synet av en moskus på Dovre.
Fru Grethe nyter turen i langdrag – og tar vare på minnene:
– Jeg tar bilder og skriver ned det jeg ser og opplever, forteller hun fra vindusplassen, godt fornøyd med hva hun har opplevd så langt.
Turistbane
Nordlandsbanen har alltid trukket til seg turister. Som en av de få jernbanestrekningene som krysser polarsirkelen, var akkurat det et stort trekkplaster for Nordlandsbanen før i tiden, den gangen toget stoppet ved symbolet for polarsirkelen, forteller konduktør Leif Tore Lindsø. Lindsø har snart 40 årsjubileum som konduktør, først i Oslo og så de siste tre tiåra fra Mosjøen.
– I begynnelsen var det veldig mange interrailere. Da merket vi at de ikke var så nøye med den personlige hygienen. De var på loffen fra de dro heimefra til de kom tilbake. Det er helt annerledes nå. Og alle turistene, uansett hvor de kommer fra, er like hyggelige, forsikrer Lindsø.
Om sommeren kjører jeg i dagslys hele natta. Om vinteren er det natt hele døgnet.
ARVE FOSS, lokfører Nordlandsbanen
Tenker reiseliv
Salgs- og markedsansvarlig for Nordlandsbanen, Bjørn-Tore Hansen, har som jobb å få flere på toget. Det gjelder også turister. I sommer har det vært halleluja-stemning på alle NSBs regiontog, også på Nordlandsbanen.
– Det har vært en eventyrsommer med svært gode tall, bekrefter Hansen.
Som på flere andre strekninger satser NSB også på å utvikle Nordlandsbanen som reiselivsmål. I den ene enden av banen har Bodø havn store ambisjoner om å etablere Bodø som cruisehavn. NSB har vært med på å utvikle et tilbud tilpasset disse cruisepassasjerene bestående av tog og buss mellom Rognan og Bodø. Tog én vei og buss med besøk på Saltstraumen og Misvær den andre veien. På Rognan er det innlagt besøk på Blodveimuseet, som omhandler krigsfangenes hverdag under siste verdenskrig.
I den andre enden av Nordlandsbanen har Trondheim lufthavn Værnes gjennom årene fått kraftig tilvekst av internasjonale flyruter. Der kan det ligge et potensial, mener Hansen:
– Vi skal se om det er mulig å benytte disse som innfallsport til reiser nordover. Spesielt interessant er det å satse på det engelske markedet ettersom det er veldig mange jernbaneentusiaster der, og mange som er spesielt interesserte i natur- og kulturopplevelser, sier Hansen, som også drømmer om et opplegg med hopp on, hopp off-tilbud på Nordlandsbanen.