Ofte Stilte Spørsmål (FSE)

 

1. Skal de som kjører veimaskiner ha på seg førervest?

Kun lokfører skal bruke førervest. Den som kjører veimaskin skal ikke bruke førervest, men markeringsvest som henviser til rollen føreren innehar.

 

2.  Kan "2.person" eller "person nummer 2" ved etablering og avvikling av sikkerhetstiltak, eller arbeid på, eller nær/ved være fremmedspråklige?

Nei. Disse personer skal kunne ivareta beredskapen ved en eventuell hendelse som gjør det nødvendig å kommunisere direkte på norsk med TXP, togleder eller elkraftsentralen. 

 

3.  Hva er forskjellen på "Risikovurdering" og "Sikker jobb analyse"?

  • Risikovurdering skal utføres i planleggingsfasen av LFS sammen med oppdragsgiver/planlegger
  • Sikker jobb analyse skal utføres av LFS sammen med arbeidslaget rett i forkant av arbeid

     

    4.  Hvordan skal jording av kraner utføres?

    Jording av tårnkraner skal utføres av elektrofagarbeider (energimontør, KL montør). Det skal benyttes nullpunktsikring (Disneuter) ved tilkobling til spor.

    Provisorisk jording av andre mobile kraner kan jordes av personer med godkjenning LFS-2431.

     

    5.  Kan samme person settes opp som LFS og 2.person i en elsikkerhetsplan?

    Det er ikke mulig å sette opp samme person som LFS og 2.person i en elsikkerhetsplan. Om slikt skulle være ønskelig så må dette defineres i kommentarfeltet.

     

    6.  Hvordan planlegge frakobling på et anleggsområde med flere LFS og flere arbeidslag?

    I slike tilfeller skal det planlegges etter forskriftskrav i henhold til FSE § 10. Risikovurderingen skal utføres med alle LFS som er involvert i anleggsområde. Da kan én LFS ivareta frakobling og kommunikasjon med togleder- og elkraftsentralen. Det fordrer at LFS med kommunikasjonsansvar kommuniserer med de andre LFS. De andre LFS må ringe LFK for å bli utpekt og ivareta elsikkerhet og etablere sikkerhetstiltak for sine arbeidslag.

     

    7.  Kan togleder ringes til med mobiltelefon?

    For kommunikasjon med togleder/TXP skal det kun benyttes togradio.

     

    8.  Hvorfor er ikke flere returkretsskjemaer i godkjent tilstand på Elkraftportalen?

    De skjemaer som ikke er godkjente er merket med "under arbeid". Tilstandskontrollører på diverse baner har fått som oppgave å kvalitetssikre disse tegningene. Dette arbeidet er noe forsinket.  L

     

    9.  Hvilket tverrsnitt skal de forskjellige jordingsapparater i Bane NOR sine anlegg ha?

    I henhold til NEK EN 50110-1 og FSE skal følgende krav følges:

    Område

    Ik maks (kA)

    Samleskinne i Koblingshuset Oslo S

    31,5

    Innenfor Oslo området

    25

    Ofotbanen

    20

    Resten av landet

    12,5

    Tabell 1

    Tverrsnitt

    Cu (mm2)

    Merkekorttidsstrøm

    Ikt / 0,5 sek. (kA)

    25

    7

    35

    10

    50

    14

    70

    20

    95*

    27

    120

    34

    2 x 95

    42

    2 x 120

    54

    Tabell 2

    * I stedet for å bruke 1x95 mm2 er det også mulig å bruke 2x70 mm2

     

    10. Er det tillat å merke jordingsapparatet med lys?

    Ja, det er tillat og anbefalt.

     

    11. Hvem kan utføre permanent/provisorisk jording i skinnen?

    Permanent tilkobling (borring) til kjøreskinne er fagarbeid og utfører av:

    Provisorisk: Se punkt 4.

     

    12. Er det mulig å slå av forskjellige lag på koblingsskjemaer som ligger på Elkraftportalen?

    Ja, det er mulig. En må laste ned pdf filen og åpne den i Adobe Acrobat. Da vil en kunne se lagmenyen på venstre side og få muligheten til å slå av lag. Lagene er forhåndsdefinerte. 

     

    13. Kan Brann og redningsetaten avvikle sikkerhetstiltak før Bane NOR har hatt personale på stedet?

    Ja, Brann og redningsetaten kan avvikle sine sikkerhetstiltak uten å sette spenning på Bane NOR sine anlegg. Det er personer godkjent av Bane NOR som skal sette spenning på Bane NOR sine anlegg og melde anlegg som klare for bruk.

    Det er et avvik mellom styringskodumentet "instruks for brannvesen" og praksis. Overnevnt tekst er gjelgende inntil instruksen blir rettet opp.

     

    14. Hva gjør man når innsendte synergimeldinger som omfatter elsikkerhet ikke blir besvart?

    I slike tilfeller skal saker oversendes direkte til relevant assisterende driftsleder.

     

    15. Er det lov å ha samme person på flere elsikkerhetsplaner for kontaktledningsarbeid og arbeid på 22kV anlegg samtidig i samme område?

    Slikt er opptil Leder for elsikkerhet å avgjøre i hvert tilfelle, forutsatt at vedkommende har kontroll over de forskjellige arbeidslag.

     

    16. Hva skal man gjøre når griperingen på betjeningsstang kommer innenfor risikoavstand for høyspenningsanlegget?

    Da må egnet utstyr bestilles fra leverandør. Eventuelt kan godkjent personell flytte regnskjørt og gripering lenger ned på betjeningsstang.

     

    17. Hva skal man gjøre når man oppdager feil i koblingsskjema for kontaktledningsanlegg?

    Ta kontakt med relevant tilstandskontrollør, som bestiller retting hos Teknisk dokumentsenter. Saken skal i tillegg meldes i Synergi.

     

    18. Hva er forskjellen mellom enlinjeskjema og koblingsskjema?

    Pr. definisjon er koblingsskjema det samme som enlinjeskjema. Den tekniske forskjellen er at i et enlinjeskjema skal anlegget tegnes i spenningsløs tilstand, mens i koblingsskjema skal anlegget presenteres i normal driftstilstand. 

     

    19. Hvordan får man adgang til høyspenningsanlegg i Bane NOR?

    Adgang gis normalt ved elsikkerhetskort, hvor vi har to kryss: Adgang kan fås på følgende måter:

     

    20. Kommer det kurs for LFS om AT-system for kontaktledningsanlegg?

    Kontakt assisterendee driftsledere om nye kurs ønskes.

     

    21. Når er du Leder for elsikkerhet ved frakobling av kontaktledningen ved inn- og utkobling mellom togene?

    Du er Leder for elsikkerhet under hele skiftet i elsikkerhetsplanens gyldighetsperiode.

     

    22. Kan man krysse av for flere arbeidsmetoder på samme elsikkerhetsplan?

    Ja, men med dagens løsning må merknadsfeltet benyttes for å spesifisere arbeidsmetodene.

     

    23. Hvor lenge gjelder en elsikkerhetsplan for snørydding?

    Se E-sirkulære 2017-03 og instruks STY-600725

     

    24. Hvordan kan jeg få vite hvilke feil jeg gjorde på årets FSE prøve?

    Du kan få svar ved å kontakte Norsk Jernbaneskole på følgende adresse: akhshe@banenor.no

     

  •