Holm-Nykirke: Snart 200 kilometer i timen

På Holm-Nykirke prosjektet jobbes det på spreng med å få justert kontaktledningen til helt riktig høyde. Etter åpningen ble det avdekket avvik, noe som gjorde at togene ikke kunne kjøre i maksimal hastighet.

Arkivfoto: Montering av KL-anlegg i Holmestrandporten i februar 2016. (Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR)

Det er påvist høydeavvik på KL-anlegget, dvs. at avstanden fra sporet og opp til kontaktledningen ikke er i helt riktig høyde hele veien.

– Hvis vi kjører tog i de høyeste hastighetene før dette er utbedret, kan vi få unødvendig slitasje på materiell og kontaktledning, forklarer prosjektdirektør Stine Ilebrekke Undrum.

Kontaktledningen må justeres. Inntil det er gjort, må togene kjøre med redusert hastighet, noe som vil påvirke direktetogene i noen grad (inntil to minutter), mens det har liten betydning for togene som stopper på alle stasjoner. Det er likevel et problem, i og med at det noen ganger oppstår følgeforsinkelser. De som styrer togtrafikken på strekningen gjør hele tiden sitt ytterste for at saktekjøringen skal påvirke togtrafikken minst mulig.

Jobber på nettene
For å unngå å forstyrre togtrafikken, jobbes det hver natt med å justere KL-anlegget.

– Det er bare fire effektive arbeidstimer på natta, så det tar litt tid å bli ferdig, konstaterer prosjektsjef Knut Edmund Knutsen. –Vi venter på en framdriftsplan fra entreprenøren som utfører arbeidet. I verste fall må vi stanse togtrafikken en natt så vi får jobbet 10-12 timer i strekk, sier Knutsen.

Full fart i februar
Natt til 3. februar skal anlegget kontrolleres på nytt. Dette gjøres med et spesialbygd tog (målevogn), og testen må utføres når toget er «ledig». Da har entreprenøren helga på seg til å gjøre små justeringer, og forhåpentligvis kan togene kjøre i 200 kilometer i timen fra mandag 6. februar.

Tilsvarende avvik ble oppdaget og utbedret ved ferdigstillelsen av parsellen Langset-Kleverud (Fellesprosjektet E6-Dovrebanen), men her ble ikke avviklingen av togtrafikken påvirket.