Beilhack ryddet snø på dobbeltsporet

Store snømengder har skapt litt utfordringer for Farriseidet-Porsgrunn prosjektet. Da er det jammen flaks at det er en Beilhack-freser som er på Østlandsvisitt.

Beilhack-freseren har sitt daglige virke på Bergensbanen. Her er den på det som antageligvis vil være en veldig sjelden tur over Halleannetbrua. Foto: Terje Walle, Bane NOR.

Prosjektleder jernbaneteknikk, Rune Røer, forteller at store snømengder har skapt litt utfordringer for arbeidene som pågår i prosjektet. Stort sett har entreprenørene løst dette ved at de har omrokert litt på fremdriftsplanen, og de har jobbet inne i tunnelene fremfor ute i dagsonen. Sporene har blitt brøytet for å få frem anleggsmaskinene som kjører på linja mellom tunnelene, men det viste seg at godstoget fra Grenland Rail som er leid inn for å kjøre tonnasje over sporet, er litt for bredt for den passasjen som var brøytet.

 -Når vi oppdaget at det var brøytet for lite på dagsonen til å fremføre tonnasjekjøring, tok vi kontakt med banesjef Terje Øygarden, for å høre om han hadde materiell tilgjengelig for å hjelpe oss, forteller Røer. Banesjefen svarte at han tilfeldigvis hadde besøk av en Beilhack-freser fra Bergensbanen, for å rydde unna de enorme snømengdene som har kommet i Sørlandsbanen Øst sitt baneområde. Øygarden sørget for at monstermaskinen la turen innom det nybygde dobbeltsporet før den returnerer til Bergensbanen.  

-Dette var til stor hjelp for oss, sier en takknemlig Røer. Det at vi har et så godt samarbeid med banesjefens organisasjon og at de alltid er løsningsorienterte når vi tar kontakt, bidrar til at vi raskt får løst utfordringer som oppstår underveis. Nå kan vi endelig komme i gang med tonnasjekjøringen som har fått litt forsinket oppstart etter avsporingen som skjedde på Vallermyrene 31. januar. Nå regner vi med at vi rekker å kjøre over nødvendig antall tonn før påske, og at vi kan starte med å pakke sporet den siste uka i mars, som planlagt, avslutter Røer.

Beilhacken på vei over Hallevannetbrua. Foto: Rune Røer, Bane NOR

Før og etter brøyting med Beilhack. Sporet til venstre er brøytet med Beilhack. Foto: Rune Røer, Bane NOR

Kraftig snøfreser. Foto: Thomas Slevigmoen Høgli, Bane NOR