Nå lyser det i Kleivertunnelen

Denne uka ble det lys i Kleivertunnelen i Larvik. Da ble ca. 1.400 lamper i håndløperen langs veggen skrudd på for første gang.

Nå er lyset skrudd på i Kleivertunnelen. Halvparten av lampene lyser til enhvertid og alle slås på i en alarmsituasjon. Foto: Trine Bratlie Evensen

Det er bygd til sammen 15 kilometer med tunnel i Farriseidet-Porsgrunn prosjektet. I tunnelene er det montert 30.700 løpemeter med håndløper og integrert i håndløperen er det en LED-lampe for hver 2,4 meter. Det blir mange lamper. Totalt er det montert snaut 12.800 LED-lamper i de syv tunnelene som er bygd mellom Larvik og Porsgrunn, og 2.800 av dem er montert i Kleivertunnelen.  

Hvorfor er det da bare 2.800 av dem som er skrudd på? Byggeleder Sindre Stanghov i Bane NOR forteller at det er laget et dubleringssystem, der to HK-er (tekniske bygg) forsyner lampene med strøm. Annenhver lampe forsynes av den ene HK-en, mens resten forsynes av den andre. I normal situasjon vil HK-ene veksle på å være i bruk og kun halvparten av lysene vil stå på til enhver tid.  Ved en alarmsituasjon, så vil begge HK-er kobles inn og alle lysene i tunnelen slås på. Det er for å spare strøm og for å forlenge levetiden på lampene som har et minimumskrav til driftstid på minst 50.000 timer, forteller Stanghov.

I tillegg til lys i håndløperen, så er tunnelene også utstyrt med selvlysende nødskilt som også har egne lysarmaturer. Nødskiltene er montert for hver 50 meter på begge sider av tunnelen og viser hvor langt det er til nærmeste nødutgang i hver retning. Også her er det kun en lampe som lyser i normalsituasjon, og begge i en alarmsituasjon.  Alle rømningstunneler også utstyrt med nødskilt, men disse lyser kun ved alarmsituasjon. 

Stanghov forteller at arbeidet med å spenningsette resten av tunnelene skjer fortløpende utover høsten og at testingen av alle elektroanlegg skal foregå utover vinteren. Det nye sporet skal tas i bruk i september 2018.