Ungt tunneltalent

Blir Follobaneprosjektets Fredrikke Syversen the Young Tunneller of the Year? Den unge geologen har nylig blitt nominert til den prestisjetunge prisen som deles ut av International Tunnelling and Underground Space Association (ITA).

Fredrikke Syversen nominert til Young Tunneller of the Year (Foto: Hanna Meyer Thuestad)

Syversen har hatt et aldri så lite karrieresprang etter at hun i en alder av 26, og fullført traineeprogram i Bane NOR, ble tatt opp i Norges største infrastrukturprosjekt. Først som Geological Variation Controller, så som Site Manager, og nå nylig som TBM Deputy Construction Manager. Med den tittelen i behold er hun intet mindre enn ansvarlig leder for deler av Bane NORs Construction Team. Og arbeidet? Det går ut på å bygge den 20 km lange tunnelen mellom Oslo og Ski - Nordens lengste jernbanetunnel pr. dags dato.

ITA deler årlig ut prisen til personer som gjør et fremragende bidrag for tunnel- og undergrunnindustrien, og det er ikke uten grunn at den flittige Bane NOR-ansatte har blitt anbefalt til prisen. Prosjektleder for TBM i Follobaneprosjektet, Anne Kathrine Kalager, som blant andre står bak anbefalingen til ITA, trekker frem Syversen som en sterk motivator og en god team-builder. «Hun er alltid positiv og ivrig etter å tre inn i nye ting. Hennes profesjonelle og sosiale bidrag er av stor betydning ikke bare for prosjektet, men også for den norske tunnelindustrien».

Den unge nominerte har ikke bare markert seg i jobben. Hun er nemlig også aktiv i tunnelindustrien på fritiden og leder en gruppe i Norsk Forening for Fjellsprengingsteknikk. Organisasjonen er helt klar i sitt budskap på hvorfor de har anbefalt henne til ITA: «Fredrikke er den perfekte representanten for et engasjement utvist av unge profesjonelle. Hennes villighet til å møte utfordringer, evne til å balansere synspunkter av både «early adopters» og andre som er mer skeptisk, er viktig for å sikre en balansert utvikling med sterk støtte i markedet».

Vi i Follobaneprosjektet ønsker det engasjerte og blide tunneltalentet lykke til!

De fire tunnelboremaskinene har nå boret 28 km av totalt 36 km tunnel. Det betyr at 78% av hoveddelen av den lange tunnelen mellom Oslo og Ski i Follobanen, er ferdig produsert. Les mer om Follobaneprosjektet i vår brosjyre og vårt nyhetsbrev Hva skjer - når og hvor?