Ny prosjektdirektør godt i gang

-Jeg kan ta T-bane til drømmejobben, sier Per David Borenstein. Follobanens nye prosjektdirektør, med omfattende internasjonal erfaring, er i gang med siste halvdel av megaprosjektet.

Prosjektdirektør Per David Borenstein. Kilde Byggeindustrien Madeleine Bergheim.

– Dette er et fantastisk samferdselsprosjekt som mange tusen reisende vil verdsette hver eneste dag i uoverskuelig fremtid. Tenk: Oslo – Ski på 11 minutter med høy regularitet! Dette skal vi få til sammen med leverandørene, sier Borenstein.

Prosjektmann
Hilserunden er over for prosjektdirektøren som tok over 1. november, etter at tidligere prosjektdirektør Erik Smith gikk av med pensjon. – Jeg har fokus på å videreføre det gode arbeidet, på måloppnåelse, på sikkerhet og på at hele det store prosjektet skal oppleves som en helhet selv om det utføres fra fem ulike anleggsområder. Her nytter det ikke å slappe av, understreker Borenstein.

For Borenstein er det viktig at Follobanen utvider Oslo-regionen. Det blir et større bo- og arbeidsområde folk kan bevege seg i på en effektiv måte.

Mer på det personlige plan er det viktig for prosjektdirektøren at jernbanens høykvalitets-utvikling omfatter Moss, Halden og Fredrikstad. Fredrikstad er viktig base og «det beste sted på jord». Der bor venner fra barndom og ungdom, og der er sommerhytta. – Egentlig er vi fra Fredrikstad både kona og jeg, sier Per David.

Internasjonal «prosjekt-familie»
Hjem til Gjettum har familien kommet mellom opphold borte, blant annet i Ghana, Singapore, London og på Stord. Per David Borenstein har arbeidet med prosjekter og helst med veldig store prosjekter.

– Jeg har trening i å sette meg inn i nye arbeidsfelt, sier han, og ser at det er store likheter mellom prosjektstyringsmodellen i Follobanen og i Singapore. Der ledet han et omfattende prosjekt innen fornybar solenergi, etter 17 år i olje og gass.

– Utvikling av fornybar energi og jernbane som miljøvennlig transport er samfunnsnyttig og samfunnsnytte er viktig for meg, avslutter Per David Borenstein i Follobaneprosjektet.