Sommertoget 29. juli: Flåm – Voss

Lørdag 29. juli går ukas siste etappe for Sommertoget fra Flåm til Voss. Her finner du litt informasjon om dagens strekning.

Brua over Strandaelva like øst for Voss er den lengste steinhvelvbrua på Bergensbanen. (Foto: Lars Frøystein)

Sommertoget har sin oppsatte avgang fra Flåm allerede klokka 06:20 lørdag morgen. Underveis gjør toget korte stopp på bl.a. Mjølfjell, Reimegrend og Urdland, før toget etter planen ankommer Voss klokka 08:30.

Voss stasjon
Voss stasjon ligger 385,32 kilometer fra Oslo S over Roa. Stasjonen, som ligger 56,5 meter over havet, ble åpnet i 1883 da Vossebanen sto ferdig. Stasjonsbygningen er i jugendstil og er tegnet av Paul A. Due.

Voss er en av de mest trafikkerte stasjonene på Bergensbanen med både daglig pendlertrafikk og stor turist- og helgetrafikk. I 2014 fikk stasjonen ny plattform mellom spor 1 og 2 med fotgjengerundergang og heis.

Også i dag er det stor byggeaktivitet på stasjonen, som skal få ny felles terminal for buss, tog og taxi. Denne skal stå ferdig i løpet av sommeren. Planene omfatter også kommersiell utvikling av gondol, hotell, næringsvirksomhet og boliger.

Les mer informasjon og praktiske opplysninger om Voss stasjon.

Flåm-Myrdal
Flåmsbana har sju stasjoner mellom Flåm og endestasjonen Myrdal, hvor banen er koblet til Bergensbanen. Den nest øverste stasjonen er Vatnahalsen. Her ligger både Vatnahalsen høyfjellshotell og mange hytter. Området er blant annet populært for frikjøring på ski.

Du finner mer informasjon om Flåmsbana i vår omtale av gårsdagens sommertogstrekning.

Myrdal-Voss
Gravehalsen tunnel ligger rett vest for Myrdal stasjon. Byggingen av den 5311 meter lange tunnelen var en av de tøffeste jobbene da Bergensbanen ble bygd tidlig på 1900-tallet. Dette var Nord-Europas lengste tunnel den gangen. Det ble jobbet på tre skift hver uke i seks år for å få tunnelen ferdig.

- Det er nesten utrolig at rallarene fikk dette til for over 100 år siden i svært hardt fjell. Her tok de i bruk hydraulisk bor for første gang, forteller banesjef Bjørn Skauge.

Upsete er skredutsatt. Bane NOR har bygd snøskjermer på toppen av fjellet for å unngå at det danner seg fonner. Fra Upsete til Voss går en del av den gamle Rallarvegen, som er en fin sykkelrute.

Fra Ørneberget har du fantastisk utsikt over Raundalen. Her er det gjort omfattende sikringsarbeid etter et ras høsten 2013. Videre mot Voss følger banen Raundalen i samme trase som da den åpnet på slutten av 1800-tallet. På det meste bodde det 600 mennesker i Raundalen, i dag er det flest hytter her. Nederst i dalen går elva ned i et dypt og bratt juv, et populært område for rafting.

Mjølfjell var det tidligere så mange fastboende at de hadde egen skolekrets. Mjølfjell Ungdomsherberge ligger her, med nærhet til Hardangervidda Nasjonalpark.

Strekningen Rastalia vest for Urdland bød på store utfordringer for ingeniører og rallarer som bygde Bergensbanen. Det er svært bratt, smalt og ulendt. Her finner vi Sverrestigen, oppkalt etter kong Sverre som gikk her med sine birkebeinere i 1177.

Ygre stasjon er en vakker bygning i sveitserstil. Den ble opprinnelig reist på Nesttun i Bergen i 1880, men ble flyttet hit i 1904 da Nesttun fikk ny og større stasjonsbygning. Stasjonen er fredet av Riksantikvaren.

På vei ned mot Vossevangen kan du se over til Palmafoss, hvor Bane NOR har lager og beredskapsterminal for gods. Den tre kilometer lange strekningen herfra til Voss stasjon er det eneste som er igjen av Hardangerbanen, som ble nedlagt i 1989.

I 2016 ble området rustet opp med ny drenering, asfalt, lysanlegg og bilveg. Pukken under sporet og nesten 5000 betongsviller er skiftet, mens skinnene er gjenbruk fra Hardangerbanen. Her kan godstog laste om til bil dersom Bergensbanen blir stengt på grunn av uvær eller andre akutte hendelser.

Voss er endestasjon for Vossebanen som ble åpnet som en smalsporet bane i 1883 og bygget om til normalspor i 1904. Her går lokaltrafikk til Bergen, og et nytt dobbeltspor er under bygging på den siste delen mellom Arna og Bergen.

- Vossebanen er svært klimautsatt bane og har vært stengt mange ganger på grunn av ras og flom de senere årene. Jeg ser frem til å få på plass en helt ny trase mellom Voss og Arna, som nå er under planlegging, sier banesjef Bjørn Skauge.

Voss stasjon er bemannet med togekspeditør. Like ved stasjonen ligger Bane NORs lokomotivstall med svingskive, hvor togene byttet til/fra høyfjellslokomotiv i damptiden.  Her er oppmøteplass for Bane NORs driftspersonell for den vestlige delen av Bergensbanen.

På Voss har Bane NOR i samarbeid med redningsetatene og andre aktører etablert Beredskapstoget. Med ullpledd, medisiner og 25 000 liter vann om bord kan beredskapstoget rykke ut til ras, brann og andre ulykker på eller langs Bergensbanen. Toget består av passasjervogn, vannvogn og en flat vogn som kan frakte andre kjøretøy. Vognene kan kombineres slik at de passer til den aktuelle hendelsen krever. Toget kan ha trekkmaskin i hver ende, slik at det raskt kan snu eller deles i to.

Les mer:
Mitt tog er lasta med redningsutstyr (2017)

Her kan godstog laste om i ei krise (2017)
Strandaelva bru – imponerande utan monogram (Jernbanemagasinet, 2015)

Våghalsane i Ørneberget (Jernbanemagasinet, 2013)
Erobringen av Gravehalsen

Voss stasjon pyntet til åpningsfesten for Bergensbanen den 27. november 1909. (Foto: Anders Beer Wilse, Digitalt museum/Norsk jernbanemuseum)