Telia og Bane NOR testet hastighet i mobilnett og satte verdensrekord

Telia og Bane NOR satt sist uke rekord i nedlastingshastighet i tunnel. Med 560 megabit per sekund kan togpassasjerene i fremtiden nyte godt av fantastisk mobilhastighet på reisen, også på strekninger der svært mange ferdes.

Illustrasjonsfoto: Øystein Grue

Mobilnettet i de gamle jernbanetunnelene klarer ikke å dekke passasjerenes behov for mobildata. På togstrekninger med svært mange passasjerer er det vanskelig å få god dekning. Derfor har Samferdselsdepartementet bevilget penger til å utbedre kapasiteten og øke overføringshastigheten for mobil telefoni i tunneler på disse strekningene.

– Telia har i samarbeid med Telenor og Follobaneprosjektet i Bane NOR utviklet en pilot for å vise hvordan dette kan løses ved hjelp av teknologi som gir virkelig god hastighet og som kan benyttes i alle jernbanetunneler, forteller Dag Wigum, teknisk direktør i Telia Norge.

Skal dekke passasjerenes behov ved fulle tog
Sammen har Telia, Telenor og Bane NOR bygget 4G+ med to bånd, noe som, i dette tilfellet, tilsvarer 1800MHz og 2600 MHz.

- Det gir en kapasitet og hastighet i nettet som bør dekke passasjerenes behov for å kunne gjøre det de ønsker å gjøre om bord på et fullt tog, enten det er å jobbe, laste ned filmer, lytte til musikk eller lese seg opp på nyheter, forklarer Wigum.

Å bygge et høyhastighets mobilnett var en sentral diskusjon i utbyggingen av Follobanen. Follobanen som åpner i 2021, er et fremtidig nytt dobbeltspor mellom Oslo sentralstasjon og Ski stasjon. Dobbeltsporet skal dekke behovet for økt kapasitet for togpassasjerer som reiser gjennom «Sørkorridoren», samferdselskorridoren sørover fra Oslo via Akershus og Østfold. Prosjektdirektør i Follobanen, Per David Borenstein, er svært fornøyd med hva Telia, Telenor og Follobaneprosjektet i Bane NOR har fått til.

 - Dette er imponerende arbeid og Bane NOR gleder seg til å kunne tilby et høyhastighets mobilnett til våre fremtidige togpassasjerer. Nå bygger vi ut et mobilanlegg med kapasitet som vil gi god mobildekning for fulle tog. I tillegg vil togkundene oppleve stabilt og tilfredsstillende mobil- og internettdekning inni tunnelen, sier prosjektdirektøren.

Satte rekord i nedlastingshastighet
Rekorden ble satt i den nedlagte E18 veitunnelen i Holmestrand, der det ble installert et testanlegg. I tillegg til de tre aktørene ble anlegget bygget i samarbeid med strålekabelleverandøren RFS. Målingene under den tekniske testen av nedlastingshastigheten kom opp i hele 580 megabit per sekund, noe som er rekordhøyt.

– Med 580 megabit per sekund har vi satt verdensrekord i hastighet i en tunnel. Her er vi inne i en tunnel med fire strålekabler i stedet for antenner, og det er så vidt vi vet aldri gjort på en full-skala veitunnel før noe sted i verden. De nye togene som rulles ut i Norge nå får dessuten 4G-repeatere, noe som gjør signalmottaket i vognene mye bedre og dermed også brukeropplevelsen, sier en fornøyd Dag Wigum.

Om testen – for de teknisk interesserte

  • Testen ble gjort med 4x4 MIMO Huawei-radioer på 20 MHz LTE1800 og 20 MHz LTE2600.
  • Det ble brukt fire RFS strålekabler: én kabel på hver side med vertikal polarisasjon og én på hver side med horisontal polarisasjon.
  • Testene ble tatt både stillestående på faste punkter og i forskjellige hastigheter.
  • Telefonene som ble brukt var Sony XZ Premium med 64 QAM og Sony XZ1 med 256 QAM.
  • Resultatene viser at Telia oppnår cirka 95 prosent av teoretisk maksimale hastigheter på 4x4 MIMO i tunnel på ett og ett bånd.
  • Resultatene viser også at vi har tilnærmet 100% økning i hastigheter fra basestasjon til telefon når vi går fra SISO til 2x2 MIMO og fra 2x2 MIMO til 4x4 MIMO.
  • Telia planlegger å teste videre fremover med andre telefoner for å oppnå enda høyere hastigheter.

For English version click here!