Telia og Bane NOR testet hastighet i mobilnett og satte verdensrekord

Telia og Bane NOR satt sist uke rekord i nedlastingshastighet i tunnel. Med 560 megabit per sekund kan togpassasjerene i fremtiden nyte godt av fantastisk mobilhastighet på reisen, også på strekninger der svært mange ferdes.

Illustrasjonsfoto: Øystein Grue

Mobilnettet i de gamle jernbanetunnelene klarer ikke å dekke passasjerenes behov for mobildata. På togstrekninger med svært mange passasjerer er det vanskelig å få god dekning. Derfor har Samferdselsdepartementet bevilget penger til å utbedre kapasiteten og øke overføringshastigheten for mobil telefoni i tunneler på disse strekningene.

– Telia har i samarbeid med Bane NOR Follobaneprosjektet utviklet en pilot for å vise hvordan dette kan løses ved hjelp av teknologi som gir virkelig god hastighet og som kan benyttes i alle jernbanetunneler, forteller Dag Wigum, teknisk direktør i Telia Norge.

Skal dekke passasjerenes behov ved fulle tog
Sammen har Telia og Bane NOR bygget 4G+ med to bånd, noe som, i dette tilfellet, tilsvarer 1800MHz og 2600 MHz.

- Det gir en kapasitet og hastighet i nettet som bør dekke passasjerenes behov for å kunne gjøre det de ønsker å gjøre om bord på et fullt tog, enten det er å jobbe, laste ned filmer, lytte til musikk eller lese seg opp på nyheter, forklarer Wigum.

Å bygge et høyhastighets mobilnett var en sentral diskusjon i utbyggingen av Follobanen. Follobanen som åpner i 2021, er et fremtidig nytt dobbeltspor mellom Oslo sentralstasjon og Ski stasjon. Dobbeltsporet skal dekke behovet for økt kapasitet for togpassasjerer som reiser gjennom «Sørkorridoren», samferdselskorridoren sørover fra Oslo via Akershus og Østfold. Prosjektdirektør i Follobanen, Per David Borenstein, er svært fornøyd med hva Telia og Bane NOR ved Follobaneprosjektet har fått til.

 - Dette er imponerende arbeid og Bane NOR og Follobaneprosjektet gleder seg til å kunne tilby et høyhastighets mobilnett til våre fremtidige togpassasjerer. Nå bygger vi ut et mobilanlegg med kapasitet som vil gi god mobildekning for fulle tog. I tillegg vil togkundene oppleve stabilt og tilfredsstillende mobil- og internettdekning inni tunnelen, sier prosjektdirektøren.

Satte rekord i nedlastingshastighet
Rekorden ble satt i den nedlagte E18 veitunnelen i Holmestrand, der det ble installert et testanlegg. Anlegget ble bygget i samarbeid med Bane NOR Follobaneprosjektet, Telia, Telenor og strålekabelleverandøren RFS. Målingene under den tekniske testen av nedlastingshastigheten kom opp i hele 580 megabit per sekund, noe som er rekordhøyt.

– Med 580 megabit per sekund har vi satt verdensrekord i hastighet i en tunnel. Her er vi inne i en tunnel med fire strålekabler i stedet for antenner, og det er så vidt vi vet aldri gjort på en full-skala veitunnel før noe sted i verden. De nye togene som rulles ut i Norge nå får dessuten 4G-repeatere, noe som gjør signalmottaket i vognene mye bedre og dermed også brukeropplevelsen, sier en fornøyd Dag Wigum.