Siste stopp på Kjose

Mandag 6. august var den siste dagen med trafikk på banen mellom Farriseidet og Eidanger, som etter 136 år skal erstattes av et nytt dobbeltspor. På Kjose hadde 250 personer møtt fram for å ta farvel med toget, og enda flere benyttet anledningen til en siste reise med banen.

Det var trangt om plassen både på Kjose stasjon og det siste toget: – Oppslutningen var utrolig og det ble en veldig fin markering, sier kommunikasjonsrådgiver Trine Bratlie Evensen i Bane NOR. (Foto: Anne Mette Storvik)


- Det har blitt noen turer på denne strekningen etter hvert, men dette er faktisk første gang jeg stopper på Kjose, sier Edel Anne Grinaker, konduktør på ett av persontogene som for anledningen gjorde en ekstra stans på stasjonen. De siste årene har kun ett tog om morgenen og ett om ettermidddagen hatt behovsstopp på Kjose.

- Jeg vil nok savne de flotte soloppgangene over Farrisvannet på de tidlige morgenavgangene hvor det har vært tid til å nyte utsikten. Samtidig ser jeg fram til at det nye dobbeltsporet åpner 24. september. Litt mer enn 40 kilometer i timen skal bli fint, smiler hun.  

Med billettluke i kjøkkendøra

På Kjose har den gule stasjonsbygningen fortsatt stasjonsskiltet på veggen, men huset er nå i privat eie. Den eldste delen av bygningen er fra 1890, med et påbygg fra 1930-tallet.  Svein Morten Sørensen har bodd her siden sommeren 1994.

- I starten var det mange passerende tog, men de siste årene bare noen få om morgenen og kvelden. Jeg regner nesten med at det blir mer støy og trafikk i forbindelse med at strekningen nå skal rigges ned og rives, men på nyåret blir det jo helt stille og fredelig, sier han.

- Dermed blir ikke overgangen for oss så stor, men det er likevel rart å tenke på at det er slutt etter så mange år. Derfor er det flott med denne markeringen, sier Sørensen. Det lokale bondelaget og bygdekvinnelaget var primus motor for arrangementet på Kjose, som var en så stor suksess at NSB måtte stille med dobbelt togsett for å frakte alle på den siste turen til Porsgrunn. Etterpå trengtes det fire busser og et ekstratog for å frakte alle tilbake til Kjose, hvor festen fortsatte.

Svein Morten Sørensen har tatt vare på den gamle billettluka, som han har bygd inn i kjøkkendøra på den gamle stasjonsbygningen. (Foto: Olav Nordli)

Bindeledd og arbeidsplass

- Dette er en historisk dag, og vi markerer vi slutten på en epoke.  Gjennom årene har jernbanen betydd mye for Kjose, både som en trygg arbeidsplass for mange i bygda og som bindeledd mot Larvik og Porsgrunn, istemmer ordfører Rune Høiseth i Larvik kommune. Den lokale jernbanehistorien hadde da også en sentral plass i arrangementet på Kjose.

- Men verden går videre, og dette er samtidig starten på noe nytt. Det nye dobbeltsporet er et stort nasjonalt prosjekt som vil binde Larvik og Porsgrunn enda tettere sammen, sier ordføreren, før han snakker seg varm om en framtidig sammenkobling mellom Vestfoldbanen og Sørlandsbanen og Larvik som en viktig stasjon på veien til Stavanger.

Larvik-ordfører Rune Høiseth deltok under arrangementet på Kjose, og på toget fikk han selskap av Porsgrunn-kollega Robin Martin Kåss. (Foto: Anne Mette Storvik)

Utgått på dato

- Det er ikke mangel på reiseopplevelser som gjør at denne banen legges ned, sa Lars Tangerås, Bane NORs prosjektsjef for det nye dobbeltsporet, som for anledningen var guide mens det siste toget slynget seg mot Porsgrunn i naturskjønne omgivelser. Flere steder på turen hadde folk møtt opp med flagg for å vinke til toget.

- Banen, som fortsatt ligger i samme trasé som da den stod ferdig i 1882, har gått ut på dato. Det er mange krappe kurver, planoverganger og rasutsatte partier. Nå er banen nedslitt og har vært krevende å holde åpen, sa Tangerås, som både orienterte om historien til den gamle banen og byggingen av den nye.

Mens den gamle banen mellom Larvik og Porsgrunn er 35 km lang og følger terrenget i den stor bue, er det nye dobbeltsporet tilnærmet rett og bare 22,5 km. De raskeste togene vil heretter bruke 12 minutter på strekningen, mot tidligere 34 minutter.

Både Tangerås og Larvik-ordføreren var opptatt av den framtidige etterbruken av den gamle banen, som ennå ikke er avgjort.

- Jeg håper virkelig det blir mulig å omgjøre deler av strekningen til turveg. Naturen her er helt utrolig, og det vil åpne muligheten for unike opplevelser hvis vi får dette til, framholdt ordfører Rune Høiseth.

Under finner du flere smakebiter fra arrangementet på Kjose og togturen til Porsgrunn. Alle foto: Anne Mette Storvik

Kos på terrassen til den gamle stasjonen.



Trivelig med norske flagg!

 



Representanter for Pollen vei & vel, bestående av 40 hytter rundt Farrisvannet, var møtt opp for å feire. Fra venstre: Nils Morten Enstad, Marianne Enstad,
Hanne Jonsmyr og Tormod Ravn Andersen.  -Dette blir bra, lød det unisont. De håper det blir gang- og sykkelvei langs det gamle sporet.




PÅ TV: Turid Zagar Nes og Ole Jakob Nes med datteren Ana og minstejenta Nette ble intervjuet av NRK. De bor i det hvite huset i bakgrunnen.

-­Det er deilig at toget forsvinner! Da kan vi besøke venner uten å være redde, strålte Ana.
-Vi håper at det blir gang- og sykkelvei, sa Zagar Nes.



Folk strømmet ombord på toget.



Utsikten fra toget ble beundret og fotografert.



Bane NOR og NSB spanderte termokrus på de som reiste med dette toget.
Her en fornøyd mottaker.