Satte norgesrekord i skinnebytte

I løpet av 56 timer med planlagte arbeider på Sørlandsbanen sist helg, satte gjengen fra Bane NOR, Norsk Jernbanedrift og Baneservice rekord og byttet hele 18.000 meter med skinner. Lengre skinnebytte på kortere tid har ikke vært gjennomført i Norge.

Byggeleder Knut Hvila Solhaug (tv.) og prosjektleder Lars Christen Kile i Bane NOR, var ansvarlig for skinnebyttet sør for Kongsberg stasjon. De har all grunn til å være fornøyd. Foto: Cathrine Riis-Ulsbøl.

På hver side av Kongsberg stasjon, mellom Skollenborg og Saggrenda, var arbeidet delt inn i flere lag. Over 140 mann deltok i det tunge arbeidet, men med innstillingen: Dette skal vi klare!

I løpet av 56 timer ble det byttet ut 18 tusen meter med skinner og foretatt 200 sveiseoperasjoner. Nye isolerte skjøter ble montert, 60 000 klemmer og isolatorer og 30 000 underlagsplater ble byttet.

- Jeg er mektig imponert over innsatsen til hver og en som har jobbet i helgen. Mange var erfarne fagfolk på over 60 +, men de jobbet ikke noe saktere av den grunn - snarere tvert imot, roser prosjektleder i Bane NOR Lars Christen Kile, som understreker at et skinnebytte er meget fysisk krevende arbeid.

Ble tørste

Helgen var preget av varmt vårvær, og når solen steker og svetten siler, bruker kroppen mer væske enn vanlig. - Vi ble nok litt overrasket over temperaturen. For lite væske kan føre til svimmelhet og konsentrasjonsvansker, så vi var nødt til å kjøpe inn mer vann til fagarbeiderne. Behovet for væske var så stort at vi tømte fem matbutikker i Kongsberg sentrum for kjøpevann, forteller Kile.

Flere utfordringer

– Den høye temperaturen var generelt en bekymring for oss gjennom hele helgen, med tanke på sveising og nøytralisering av skinnene. Sistnevnte er en viktig prosess for å hindre skinnebrudd og solslyng. Arbeidet kunne blitt forsinket, men takket være effektiv arbeidsinnsats gjennom hele døgnet, ble totalt 200 sveiseoperasjoner og nøytralisering utført når luften var på det kjøligste, sier Kile.

Parallelt med skinnebyttet pågikk det også aktivitet på Darbu og i Hokksund hvor det ble byttet komponenter i sporveksler. I Hokksund ble det også montert ny kontaktledning i spor 1 og årlige visitasjoner av spor, høyspenning- og signalanlegg ble gjennomført flere steder langs strekningen Hokksund – Kongsberg.