Nedsatt hastighet i Holmestrandsporten

Bane NOR har besluttet å sette ned hastigheten på togene gjennom Holmestrandsporten. Når togene kjørte i maksimal hastighet begynte de å riste kraftig, noe som passasjerene opplevde ubehagelig og skremmende. Nå jaktes det på årsak.

Togene kjører nå i 130 km/t gjennom Holmestrandsporten. Bildet er fra Holmestrand stasjon. Foto: Anne Mette Storvik

- Ristingen oppstår når togene kjører mellom 170 og 200 km/t og er ingen fare for sikkerheten, sier banesjef Bjørn Ståle Varnes. - Derimot oppleves ristingen ubehagelig og skremmende for passasjerene. Det er direktetogene som er mest rammet. I samråd med NSB besluttet vi derfor å sette ned hastigheten til 130 km/t inntil årsaken er funnet og utbedret.

- Hvorfor ikke sette ned hastigheten til 160 km/t for å minske forsinkelsene?

- Det viser seg at de balisene som benyttes i sporet ved midlertidige hastighetsnedsettelser ikke finnes for høyere hastigheter enn 130 km/t. Vi vurderte å omprogrammere signalanlegget for lavere hastighet, men det ville føre til et svært omfattende prosjekterings- og ombyggingsarbeid. Hadde det vært mulig, så hadde vi gjort det.

Ukjent årsak

Banesjef Bjørn Ståle VarnesUtbyggingsprosjektet har nå engasjert spesialister fra Bane NORs teknologienhet for å finne ut av årsaken til ristingen.

– Vi vet ikke den eksakte årsak til problemet og har derfor fortsatt ingen løsning klar. Onsdag kjørte vi på nytt målevogn over strekningen. Nå skal vi sammenligne dataene fra denne kjøringen med resultatene fra forrige målevognkjøring for vel tre måneder siden. Det er viktig å finne ut om noe har endret seg med sporet siden Holmestrandsporten ble åpnet for trafikk, sier Varnes.

Svenske problemer

Etter åpningen av Hallandsåsen tunnel i Sverige oppsto det også risting i togene. Her ble løsningen å justere spor og dreie hjulene på togene.

Dette er andre gang hastigheten settes ned på den nye dobbeltsporstrekningen mellom Holm og Nykirke på Vestfoldbanen. Like etter åpningen i desember i fjor oppdaget man mangler ved kl-anlegget som medførte at hastigheten måtte settes ned. Manglene var utbedret i slutten av februar, og dermed ble hastigheten satt opp til 200 km/t. Da oppstod ristingen på togene, og hastigheten måtte igjen settes ned.