Jernbanen trenger flere som Jesper

Som lærling i banemontørfaget veksler Jesper (19) mellom skinnegangen i Hallingdal og skolebenken i Oslo. Bane NOR skal ta inn 68 nye lærlinger med søknadsfrist 1. mars.

Lærling: Sommeren 2018 kan Jesper Knutsen gå opp til fagprøven som banemontør. Neste mål er å ta lokomotivførerutdannelse. Foto: Ingunn HalvorsenHøsten 2016 begynte Jesper Knutsen som banemontørlærling på Ål. Da hadde han gått to år på videregående: VG1 bygg og anlegg og VG2 anleggsteknikk.

- Jeg er med på å legge nye skinner og sviller, fjerne is og snø, kontrollere sporet og reparere feil som oppstår. Det er en spennende og variert jobb – du vet aldri akkurat hva som venter når du møter opp om morgenen, forteller han.

Læretida varer i to år. Teoridelen får lærlingene i toukers bolker på Norsk Jernbaneskole i Oslo.

- Hvem passer til å bli banemontør?
- Du må trives utendørs, like å bruke kroppen og ikke bli lett stressa. Det kan være tøffe tak noen ganger, med tungt utstyr, snø og vind. Vi har jo ansvar for at sporet er i orden så togene kommer trygt frem i all slags vær. I tillegg bør du ha et godt forhold til matte og teknologi, sier han.

Søk lærlingplass innen 1. mars

Til høsten skal Bane NOR ta inn 68 nye lærlinger fra Narvik i nord til Kristiansand i sør. Søknadsfristen er 1. mars, og lærlingplassene er fordelt på tre fag:

  • Banemontør: 38 lærlingplasser
  • Energimontør: 6 lærlingplasser
  • Signalmontør: 24 lærlingplasser

Følg lenken til høyre for å søke lærlingplass i Bane NOR.

- Jernbanen er i vekst i Norge, med store utbyggingsprosjekter mange steder i landet. Bane NOR tar inn flere lærlinger enn vi selv har behov for, men både vi og sektoren for øvrig trenger jevnlig påfyll av gode fagarbeidere, sier Siv Lill Frøland i Bane NORs lærlingteam. 

Signal-nerd

Thomas Gjørsvik (22) har jobbet som signalmontør på Hønefoss i to år. Hans avdeling skal ha to nye lærlinger i år.

Signalmontør: Thomas Gjørsvik og kollegene har ansvar for at signalanleggene på stasjoner og langs sporet fungerer, slik at togene kommer trygt og punktlig frem. Foto: Ingunn Halvorsen- Vi jobber med alt fra vedlikehold og feilretting til mindre byggeprosjekter og ombygginger, både inne og ute. Og ofte sammen med kolleger fra andre fagmiljøer, forteller han.

For å bli signalmontør må du velge VG1 elektro og VG2 elenergi på videregående. Læretiden er på to og et halvt år.

- Du bør være teknisk interessert, men du lærer alt du trenger fra grunnen av. Som person må du helst være tålmodig, strukturert, trygg på deg selv og jobbe godt sammen med andre, sier Thomas.

Han synes feilretting er den mest spennende delen av jobben.

- Det er da vi får testet at vi forstår anlegget og klarer å finne nåla i høystakken. En signalfeil kan skyldes en isklump i en sporveksel, dårlig kontakt i en bitteliten ledning – eller noe helt annet. Når du finner feilen og får fikset den, blir det litt sånn «Yesss, min innsats gjorde at toget kan kjøre igjen!». Alle i signalmiljøet har stor interesse for faget, så vi blir nok litt nerdete, smiler Thomas.

Utplassering avgjorde valget

Mario Lundstrøm (20) venter på å ta fagprøven som banemontør så snart telen slipper taket. Han begynte i lære på Hønefoss for to og et halvt år siden.

- Kom på utplassering på jernbanen og se hva vi jobber med, er rådet fra lærling Mario Lundstrøm til elever på bygg og anlegg. Foto: Ingunn Halvorsen- Jeg begynte egentlig på bygg og anlegg for å bli snekker. Men så fikk vi en presentasjon av jernbanen som arbeidsplass, samtidig som en kamerat fikk lærlingplass her. Etter å ha vært utplassert i praksis både på jernbanen og i et snekkerverksted, valgte jeg å søke her, forteller han.

Som lærling har han vært med på alt en banemontør må kunne for å holde sporet i stand.

- De erfarne fagarbeiderne lar oss unge prøve verktøy og utstyr selv, og kommer med råd og knep som får arbeidet til å gå lettere. Vi blir tatt med på alt, og jeg føler meg veldig satset på, sier han.

På fagprøven skal Mario utføre et praktisk arbeid på sporet og dokumentere det han har gjort i tråd med alle krav og sikkerhetsregler. Når fagbrevet er i havn, vil han søke fast jobb som banemontør.

Lærlingene trives

Den årlige Lærlingundersøkelsen fra Utdanningsdirektoratet viser at lærlingene trives på jernbanen. I 2015 ga lærlingene i jernbanesektoren høy skår på både trivsel, utfordrende jobb og at de fikk lære faget gjennom samarbeid med dyktige kolleger (se figur). Bane NOR er den største jernbanebedriften i landet og har et spesielt ansvar for å utdanne fagfolk til hele bransjen.

banefag.no kan du lese mer om de ulike fagene og hvilken bakgrunn som kreves. Her finner du også ledige lærlingplasser i Bane NOR og andre jernbanebedrifter.

Kilde: Lærlingundersøkelsen 2015, Utdanningsdirektoratet.