Nyhetsarkiv

  • Klart for Sommertoget 2017

    NRK skal i sommer gjennomføre programkonseptet Sommertoget på jernbanen i Norge. Et spesialtilpasset tog skal reise gjennom Norge og stoppe på utvalgte stasjoner med rigging av scene og studio.

  • Østfoldbanens Østre linje har fått NoBo-sertifikat

    Det betyr at jernbanen mellom Ski og Sarpsborg, den første strekningen i Norge med et signalanlegg av type ERTMS, innfrir alle tekniske krav for nybygde eller fornyede jernbaneanlegg i Europa.

  • Arbeider i Lieråsen tunnel natt til søndag

    Natt til søndag 22. januar skal Bane NOR vedlikeholde nødlysanlegget i Lieråstunnelen mellom Asker og Drammen.

  • Avtaler inngått mellom Jernbanedirektoratet og Bane NOR

    Bane NOR har nå inngått avtaler med Jernbanedirektoratet om drift, vedlikehold og utvikling av jernbanens infrastruktur. Samtidig er det avtalt hvordan Bane NOR skal rapportere til direktoratet.

  • Holm-Nykirke: Snart 200 kilometer i timen

    På Holm-Nykirke prosjektet jobbes det på spreng med å få justert kontaktledningen til helt riktig høyde. Etter åpningen ble det avdekket avvik, noe som gjorde at togene ikke kunne kjøre i maksimal hastighet.

  • Heisene på Hamar stenges for fornyelse

    Vinteren 2017 skal Bane NOR modernisere heisene på Hamar stasjon. Arbeidene starter 23. januar og vil pågå frem til ca. 17. mars.

    23. januar starter arbeidene med å modernisere heisene på Hamar stasjon. Passasjerer som ikke kan benytte seg av trappene må bruke planovergangen som ligger nord for plattformen mellom spor 1 og 2.
  • Brevikbanen får nytt signalanlegg

    Brevikbanen skal oppgraderes med nytt signalanlegg av typen Thales. Det nye anlegges skal settes i drift i september 2018, samtidig som nytt dobbeltspor Farriseidet-Porsgrunn på Vestfoldbanen, åpner for trafikk.

  • Gjennomslag i ny tunnel på Ofotbanen

    Torsdag 12. januar måtte de siste fem meterne med fjell vike, og dagslyset kom til syne i tunnelen på Djupvik kryssingsspor. Gjennomslagssalva ble selvsagt feiret.

  • Risikosport ved Hamar

    Daglig utsetter folk seg for fare ved å krysse jernbanesporet ved Espern Aktivitetspark sør for Hamar stasjon. Rødt lys og bom er tydeligvis ingen hindring verken før eller etter at toget har passert.

    Terje Dalbak, sikkerhetsrådgiver ved Dovrebanen Sør står trygt foran bommene ved planovergangen ved Espern Aktivitetspark i Hamar.
  • KARI snart klar for hovedstaden

    Bane NOR innfører nå det automatiske kunde- og trafikkinformasjonssystemet KARI over hele landet. Raskere og bedre informasjon ved forsinkelser og avvik er en av gevinstene ved det nye systemet, som tross enkelte barnesykdommer snart kommer til Oslo S og Nationaltheatret.